Blå vänner



[Foto: Hemmakatten]

Som en god vän är den vackra muggen från Rörstrand med sina stora vänliga blå blommor. Mönstret Mon Amie är formgivet av Marianne Westman under början av 50-talet. Ett mönster som känns lika modernt och tilltalande i formspråket idag. Det svenska anrika porslinsföretaget har verkligen fått in en lyckoträff genom att återinföra Mon Amie i sortimentet och samarbeta med Westman igen.

Det lite mer sirliga blåmönstrade motivet heter Pergola. Ett tidlöst organiskt formspråk av Katarina Brietitis som lika gärna skulle kunna ha 50 år på nacken även det, men designen är faktiskt relativt ny. Jag gillar det slingriga, lätta mönstret med naturen som inslag i den klassiska blå tonen på vit botten. 

Jag gillar också att Rörstrand tar upp "gamla" mönster som t.ex. Mon Amie i produktion igen. De är för vackra för att bara tillhöra historien. Nu får en ny generation njuta av formgivningen, i ny tappning och i aningen nya färgtoner. Rörstrand vet definitivt hur de ska få sina kunder nöjda!



[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!


Kommentarer
Postat av: Helena

Jag tänker alltid på min gamla mormor när jag ser detta porslinet. Det är hennes fin porslin. Håller med dig om att det är roligt att de tar upp gamla mönster igen. Muggarna ser väldigt mysiga ut.:)

2011-11-25 @ 20:31:55
URL: http://baklust.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0