IKEA-betraktelser




[Foto: Hemmakatten]

Söndag. In i IKEA-dimman. Myller av möbler, människor och matos. Mattludd i hörnen. Stoj och stim. Skumma dofter. Vagnar som krockar. Par som bråkar. Barn som provhoppar soffor. Lägg av! Slalom mellan stålhyllor och småländska priser. En bortsprungen två-åring. Panik. Väntan. Glad återförening. En kopp te. En lugn stund. Stilla mitt i stimmet. Nya krafter. En vända till. Målet i sikte. Värmeljus i storpack. Ölglas 8 kr. Två blir det. Säger hej till trevlig kollega. Undviker dålig andedräkt vid textilavdelningen. Kassan hägrar. Julen är där. Meditation i kön. Paret bredvid muttrar. Grälar: 
- Hade vi stått i den andra kassan hade vi bara haft två par före oss nu, surar hon.
- Ja, suckar mannen uppgivet.
Paret byter kö, ställer sig bakom oss. Nya suckar. Från avgrunden.
- Vad långsamt det går, gnäller hon vidare.
- Ja, suckar mannen uppgivet, men det blir korv snart. 

Äntligen min tur. Varorna upp på bandet. Akta glasen. Dra kortet. Dyrare än väntat. Ska det inte vara billigt på IKEA? Ut i friska luften. Andas. Frihet! Nu behövs IKEA-detox.





[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Sofia

IKEA vet verkligen hur de ska ta musten ur folk...

2011-11-07 @ 13:19:25
URL: http://www.intheheadofs.se/
Postat av: Anonym

På pricken fångat! Kletande realistiskt :)

Kul!

/Dun

2011-11-07 @ 22:15:39
Postat av: Helena

Jag tycker jag känner igen den beskrivningen av Ikea, speciellt när det är helg!

2011-11-08 @ 23:40:48
URL: http://baklust.blogg.s
Postat av: mia

Poesi där med härlig. Ja ska man till de storavaruhuset ska man vara där tidig morgon vardag.

2011-11-09 @ 15:10:43
URL: http://etapptva.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0