Konst

Karta kan vara konst
[Foto: Johan Carlson, Sköna hem]

Vad är konst? Ja det är dagens tema hos Fabriken. Inte det lättaste att besvara då det i mitt tycke är otroligt mycket som kan anses vara konst. Men om jag ska försöka mig på att formulera någon slags definition handlar det om verk som berör. Som slår an en ton, en känsla. Eller som väcker en tanke eller fundering, eller bara uppfyller mig med estetiskt välbefinnande.


[Foto: Johan Carlson, Sköna hem]

Jag tycker om tavlor med pigga färger, med naivistiska motiv. Kanske för att jag någonstans är lite barnslig och vill egentligen inte att livet ska bli allt för allvarligt även om det tenderar att bli det ändå. Därför får ett dånande hav från Lars Lerins känsliga pensel vara med så att vemodet får sin plats.

Mästaren Lars Lerin
[Foto: Laxholmen Lars Lerin]

Konst behöver inte vara en traditionell tavla, utan kan lika gärna bestå av en teckning från syskonbarnen, en plansch, ett svartvitt fotografi, ett kollage eller grafitti på en annars trist betongvägg. Egentligen är det bara fantasin som sätter gränser. Vad som är konst är helt klart subjektivt. Och ska så förbli. Utan värderingar om vad som är rätt eller fel, fint eller fult. Så länge jag får hänga upp det jag vill på mina väggar, får du göra detsamma! ;)

Två av Hemmakattens favoriter Lisa Rinnevuo och Charlotta Sandberg:

Lisa Rinnevuo
[Foto: Lisa Rinnevuo]

Charlotta Sandberg, Silent deer sunset
[Foto: Charlotta Sandberg från Galleri S:t Erik]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten


Kommentarer
Postat av: Karin

Inspiration!! GIllar första bilden

2011-03-22 @ 09:19:08
URL: http://Karinolofsson.se
Postat av: Marie

häftiga tavlor =)

2011-03-22 @ 10:44:39
URL: http://mariekarlberg.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Åh jag gillar sista bilden,, precis i min smak. Älskar färger!!

2011-03-22 @ 10:53:22
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: enannanhelena

Kan inte fatta att jag missade Lars Lerin när han var här i stan?! "Stan" i det här fallet är alltså Borås och Borås Konstmuséum. :) Vilka stämningar han skapar i sina bilder!



/helena

2011-03-22 @ 11:45:59
URL: http://evigakvinnor.blogspotcom

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0