Tidsenligt


[Foto: Magnus Selander, ELLE Interiör]

Tiden springer iväg. Det brukar vara så i december i alla fall, men i år har även november svischat förbi i expressfart. Helt plötsligt har dagen och veckan gått. Jag ser det som ett gott tecken. Att tillvaron flyter på bra och att jag har förärats med de ingredienser i livet som jag önskar mig. Det är jag tacksam för.

För att hålla koll på tiden finns det en rad snygga objekt som kan pryda ditt hem. Jag har alltid velat ha ett läckert väggur här hemma men någonstans faller idén alltid på att jag inte vill bli påmind om tidens gång. Det är en aning stressande. Jag försöker istället utgå från den s.k. inre klockan så mycket det går. Den som är anpassad till det tempo som jag mår bra av, vilket inte nödvändigtvis har så mycket att göra med den koordinerade universella tiden... Visst är det nödvändigt med en gemensam tid, klockslag och bokade tider. Och visst är det bra att veta vilken tid det är på dygnet, men jag känner att jag har mer kontroll över "min" tid om jag inte ständigt blir påmind om den. Obruten tid är dessutom bland det bästa jag vet. När inget stör eller avbryter utan jag har en ocean av tid framför mig utan måsten. Som den där känslan man hade inför barndomens sommarlov. Finns knappt något bättre. Och den känslan försöker jag återskapa på mikronivå i vardagen eller över helgen. Ett liknande tillstånd av välbefinnande kan också infinna sig i rätt sällskap. När allt stämmer, när det finns glädje och samförstånd. På lika villkor. Då känns det ibland som om tiden står stilla. Eller i alla fall att jag vill stoppa den, så att det ljuva ögonblicket varar för evigt. :)

Nåväl, slut på filosoferandet idag. Istället är det dags attnjuta av två vackra väggur hämtade från senaste numret av ELLE Interiör. Ovanstående en hemgjord cool variant, och nedan en form från 1957 av Georg Nelson.


[Foto: Magnus Anesund, ELLE Interiör]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten


Kommentarer
Postat av: Helena

Du skriver så filosofisk och sant om tidens bekymmer. Finns det något man uppskattar så är det absolut att kunna ha obruten tid ibland och hinna göra någon färdigt.

2011-12-06 @ 22:04:01
URL: http://baklust.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0