Snygga stolar

Coconut chair från Vitra
[Foto: Caroline Tengen, Sköna hem]

Ovan: Coconut chair från Vitra.

Jag är sedan länge förtjust i stolar, fotöljer, pallar och bänkar. Utrymmet hemma gör att jag får begränsa vad som kommer in i inredningen. Det måste vara funktionellt och snyggt, två teman som går hand i hand. Genom åren har jag fyndat en del second hand, tex en söt emma-fotölj, rottingstolar och en smäcker pianopall. Det mesta har jag skänkt tillbaka eller ställt i förrådet. Kvar finns det som håller i längden. Några klassiker, som Lamino-fotöljen och sköna vita matstolar från Mio. Några större förändringar på "sitt-området" blir det inte i det närmaste vilket gör det desto roligare att se vilka möjligheter och varianter andra inreder med. Här kommer några exempel som jag gillar.

Nedan: Vita stolen DSR från Vitra.

Stol DSR från Vitra
[Foto: Caroline Tengen, Sköna hem]

Nedan: Svarta Eamesstolar från Nordiska galleriet.

Eamesstolar från Nordiska Galleriet
[Foto: Andrea Turander, Sköna hem]

Nedan: Svarta barstolar Cartifa från Arpers.

Catifa från Arpers
[Foto: Birgitta Wolfgang Drejer, Sköna hem]

Nedan: Vackert slitna skinnsitsar på matstolar från second-hand samt svarta pinnstolar från ett härligt hem i Köpenhamn.

Second-hand
Pinnstolar
[Foto: Tia Borgsmidt, Sköna hem]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: Karin

Snygg inspo!

2011-08-23 @ 13:09:22
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Sofia

Jag är en samlare av fina stolar och de nedersta skulle gärna få ta plats hemma hos mig. Om jag nu hade haft mer plats...

2011-08-23 @ 13:41:14
URL: http://www.intheheadofs.se/
Postat av: Lina -hus&bus

De svarta pinnstolarna på sista bilden var superfina!

2011-08-23 @ 18:35:04
URL: http://husochbus.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Och vilken härlig öppen spis på första bilden! Alldeles underbar.



Blev inte så mycket Kulturkalas för mig direkt... hammnade på Marstrand i lördags och i söndags var det släktkalas. Kul att se Ebbot så nära, honom känner man ju iallafall igen om man möter honom på stan:)



Kram Therese

2011-08-23 @ 21:27:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0