Merci!

Cool skovägg hos Merci
[Foto: Le Père d´Hemmakatten]

Nu har jag fått fina bilder igen från min far som befinner sig i den historiska och shoppingvänliga staden Paris. Denna gång är det inredningsfronten och det stora varuhuset Merci som dokumenteras och jag tänkte dela med mig av resultatet.

Fransk formgivning hos Merci
Snygga textilier hos Merci
Äta god fransk mat & dricka gott fransk vin vid detta matbord? Ja tack!
[Foto: Le Père d´Hemmakatten]

Inredningsbutiken Merci kan ungefär liknas vid svenska flaggskeppet R.O.O.M som kör ett helhetskoncept med möbler, textilier, belysning, inredningsdetaljer, blomsterbutik och matavdelning. Allt till hemmet finns formgivet här. Likaså för garderoben; här finns både nytt mode samt vintage från Stella McCartney, Paul Smith mfl. 

Konceptbutiken Merci
Läcker bokhylla. Självbärande bok...
[Foto: Le Père d´Hemmakatten]

Merci inryms i ett helt eget 1700-tals hus i centrala Paris. Huset består av tre vackert disponerade våningar med innegård och ett ideellt drivet café som huserar i "biblioteket", där man både kan ta en fika och köpa begagnade böcker. Hur charmigt som helst! På innegården står dessutom butikens maskot, en fiat 500! Jag känner direkt att Merci är en butik som jag hade gillat att ströva omkring i, låta mig inspireras och fika bort några timmar...

Merci´s maskot - en fiat 500!
Mysigt café inne på Merci

[Foto: Le Père d´Hemmakatten]

Självklart undrar jag om det är dyrt eller billigt i Paris och svaret är att det finns utbud som är både och. Men när det gäller inredningssortimentet på Merci är prisnivån uppskattningsvis 50-100% dyrare än här hemma i Sverige för motsvarande produkter. Allt som det är något extra med är också extra dyrt. Men till skillnad från många andra företag som stoppar vinsten i egen ficka, väljer Mercis ägare att låta vinsten gå till välgörenhetsprojekt för kvinnor och barn i Madagaskar. En butik med samvete alltså!

Tack pappa för bilderna och bakgrundsinfo! Fler snygga foton från butiksinteriören hos Merci hittar du här!

Modernt tak på 1700-talsbyggnaden
[Foto: Le Père d´Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: Spiderchick

snygga grejer... nu bidde jag inspirerad. Och tack för tipset! Randigt tyg blir nog snyggt ja.

2010-10-30 @ 12:39:04
URL: http://spiderchick.nu
Postat av: Efwa i Provence

Tack för tipset. Ska kolla upp om de har butik någon annanstans än i Paris. Marseille tex. det ligger inte så långt från där jag bor.

2010-10-30 @ 21:01:40
URL: http://maisonruebalzac.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0