Hänga tavlor

Bild från Sköna hem
[Foto: Sköna hem]

Det är inte bara tavlor som är konst utan att hänga dem på ett tilltalande sätt är en konst i sig. Hänga dem så att tavelmotiven kommer till sin rätt samtidigt som de fungerar tillsammans och med rummets inredning i övrigt. Jag har alltid tyckt att det är lättare att se hos andra vad som fungerar eller inte fungerar i tavelväg.

När det sedan kommer till egna hemmet blir jag ibland smått hemmablind. Är inte riktigt nöjd med alla tavlors upphängning ännu. Det känns som om något fattas men jag blir inte klok på vad eller hur jag ska hänga tavlorna så att det blir 100%. Tills jag kommer på hur jag själv ska ha det bjuder jag på några bilder där jag tycker att resultatet är lyckat. Alla bilder kommer från en av de bästa inredningstidningarna: Sköna hem.

Vill du se hela reportaget kring varje bild, klicka på respektive bildlänk.

Hänga tavlor är en konst i sig
Vida ramar - reportage från Sköna hem
[Foto: Christian Burmester för Sköna hem]

Bild från Skolan - Sköna hem
[Foto: Sköna hem]

Bild från Sköna hem
[Foto: Helen Pé för Sköna hem]

Hem med mycket antikt
[Foto: Fredrik Sweber för Sköna hem]

© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: britta olofsson

"Tyck o känn" inte utan utgå från principen: rak underkant, tunga stora motiv underst (sänks ev), lätta överst, tungt kraftfullt i mitten, lätt åt sidorna, färgmatcha, rikta motiven mot (inte från) varandra, samma avstånd, geometriskt balanserat. Därefter "tycks o känns" vilka ev avsteg, som behövs, för bästa slutresultat.

2010-03-07 @ 18:38:18
Postat av: Tavlor

Härligt med blandade tavlor. ger en sån skön känsla. Fint!

2010-07-28 @ 16:04:26
URL: http://www.wall44.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0