Mauro Scocco

Mauro Scocco - Sveriges låtskrivarkung
[Foto: skärmdump från www.mauroscocco.se]

Måste skriva några rader om en långlivad favorit, nämligen Mauro Scocco, vars låtskatt är en ynnest att få välja ur. Tack för Spotify! 1962 är ett bra år. Då föds nämligen Mauro Scocco. Efter en kort barndomssejour i Fristad utanför Borås, är det huvudstaden som gäller. Mauro har en lång karriär bakom sig som framgångsrik sångare i Ratata och som soloartist, men på senare år har det framför allt varit som låtskrivare åt främst andra artister som han har utmärkt sig.

Mauro Scocco är den artist som jag ständigt återkommer till. Ingen kan som han beskriva kärlekens mysterium, vemodets melankoli eller livets stråk av glädje och sorg. Särskilt texterna har en förmåga att etsa sig fast och beskriva verkligheten precis som den är. I alla fall på ett sätt som jag kan relatera till. Underbara texter som går under huden men inte att förglömmma de ibland vackra, ibland svängiga melodierna som oftast sätter sig direkt. Det album som jag tycker har allt är 28 grader i skuggan från 1994, med låtarna Överallt, Hel igen och Allt eller inget. Känslan för detta album är extra stark då jag tycker dessa låtar fångar det mest essentiella i livet. Kärleken till dig själv och andra.

Här kommer i alla fall några av mina favoriter ur den stora musikaliska guldgruva som Mauro Scocco har skapat.

Överallt - från albumet 28 grader i skuggan, 1994
Någon som du - från albumet Dr Space Dagbok, 1991
Om du var min - från albumet Ciao!, 1992
Mitt liv - från albumet Ciao!, 1992


Mauro Scocco har en förmåga att komponera sånger som går rakt in i hjärtat
[Foto: skärmdump från www.mauroscocco.se]

© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0