Smögen

Smögen och den berömda bryggan
Havet är påtagligt nära
[Foto: Hemmakatten]

Underbara vackra Västkusten. Jag önskar jag bodde ännu närmre öarna och de charmiga orterna längs havet. Det känns nästan som en hel evighet redan men det är bara några veckor sedan vi gjorde en utflykt till Smögen i Sotenäs kommun och spanade in alla fina båtar längs den klassiska Smögen-bryggan. Jag tittade efter inredningsbutiker och hittade i alla fall två som kändes roliga, framförallt Lexington-store ger mersmak.

Shoppingmöjligheter hos LexingtonSmögen - vackra västkusten
Skäret är en mysig restaurangFisksoppa - en västkustspecialité
Fåglarna ska ha sittSmögen ligger i Sotenäs kommun
[Foto: Hemmakatten]

Mitt sällskap gjorde som traditionen bjuder, avnjöt en stor baguette med välsmakande Smögenröra. Jag frös som en hund och ville bara ha något varmt i mig. Inga varma drycker fanns på just det stället vi ankrade vid, men däremot en överraskande god fisksoppa med färskt bröd och aioli. Ljuvligt! Det fick livsandarna att vakna igen och värmen att återfinna sig. En trevlig restaurang som jag annars vill rekommendera är Skäret. Fräsch inredning och god mat.

De gamla sjöbodarna har nu annan verksamhet än förrMecka för seglare
Den berömda SmögenbrygganMånga fina båtar vid bryggan

[Foto: Hemmakatten]

Det som är roligt med Smögen-bryggan, förutom allt ögongodis (främst i båtväg då), är att se den kreativa byggnationen. Alla små prång och gränder utnyttjas för att slå upp en bod eller affärsverksamhet. Över vattnet, runt vattnet, på vattnet. Alla utrymmen utnyttjas för att skapa mötesplatser och försäljning. Att bygga på vattnet kan ha flera fördelar. Jag såg en riktigt cool husbåt som låg förtöjd vid andra sidan rännan. Snygg som bara den. Hade inte varit helt fel att ha en sådan flytande sommarstuga.

Jag längtar redan till nästa sommar! Man kanske skulle boka in sig på Smögen Havsbad för en kort höstretreat, för det känns alldeles för långt borta med nästa sommarledighet och energipåfyllning.

Husbåt i bakgrundenSmala gränder mellan sjöbodarna
Ett gytter av hus & bodar. Smala gränder att ta sig igenom.Tysk gammal segelbåt
Norrmännen tar över...Vacker utsikt från Smögenbryggan

[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: Elins blogg

Vilka fina bilder! Vi var också i Smögen för några veckor sedan på semestern :) Helt underbart. Ska lägga upp mina smögenbilder snart när jag får tid :)



Ha en bra dag! /Elin

2010-08-24 @ 12:32:05
URL: http://elinhammarstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0