Välja glädje? Valet är ditt!

Växa genom möten och Att välja glädje av Kay Pollak
[Foto: Hemmakatten]

Om ett gott skratt förlänger livet är jag säker på att deltagarna får några extra månader i livet efter gårdagskvällens föreläsning med Kay Pollak. Det blir många igenkännande skratt när Pollak bjuder på sina egna tillkortakommanden och berättelser ur sitt liv. Jag och de andra i publiken skrattar även igenkännande åt oss själva och åt livet tack vare Pollaks levande beskrivningar och exempel.

För visst behöver man titta lite mer ingående på sitt liv ibland och helt enkelt bestämma sig. Välja aktivt och medvetet vad jag vill med mitt liv. Välja det jag mår bra av och välja bort det som inte stärker mig. Att hela tiden medvetet ta ut en riktning, kurs, i livet. Vägen som du mår bra av. Om du vill. Och om du vågar. Kompassen för att välja glädje och rätt väg i livet kan dock behöva ställas om. Den kan vara inställd genom gamla fördomar, av föräldrar och av samhället pådyvlade värderingar. Kanske oförstående vuxna matade dig med sina s.k. sanningar och trossatser när du var liten. Fick dig att må dåligt eller tro att livet skulle vara på ett visst sätt. Kanske fick du lära dig att livet är en kamp, att varje dag måste du kämpa och slåss. Simma motströms. För vems skull? För vems bästa? Bara för att det har varit på ett visst sätt tills nu behöver det inte fortsätta så om du inte vill. Det går att förändras. Och välja att flyta medströms, göra det lite enklare för sig.

Pollak sätter fokus på kärnfrågan: till vilken glädje tjänar dessa gamla trossatser som du har byggt ditt liv på nu? Nu när livet ser annorlunda ut. Nu när du är vuxen och själv kan bestämma vad du gillar eller inte gillar. När du själv kan bestämma hur du vill leva och skapa ditt liv. När du själv bestämmer hur du ska tolka omgivningen eller det som händer runt omkring dig.

Om du under din uppväxt ofta fick höra att du inte duger som du är, är det inte speciellt konstigt om du fortsätter att tro det även i ditt vuxna liv. Och tolkar personers beteenden och uttalande så att denna syn upprätthålls. Din dåliga självkänsla fortsätter då att näras. Det gäller att som Pollak så övertygande berättar, att en gång för alla börja ifrågasätta vilka trossatser man har längst där inne i sig. Vilka är de? Stämmer de verkligen? Är det verkligen dessa värderingar/trossatser jag vill ha och forma mitt liv efter? Är det inte dags att ändra på dem, om de faktiskt får dig att må dåligt? Det gäller att komma till insikt. Och insikten är: Att jag är värd det bästa. Att du är värd det bästa. Och ställa om sin livskompass. Från grunden. Och att verkligen tro på detta. Att det är sant, äkta, att jag är värd det bästa. Då blir det genast mycket lättare att ta ut en ny riktning i livet. Som gör mig eller dig gott. Får dig att bli lycklig. Får mig att må bra igen. Det blir genast lättare att välja glädje i vardagen och att växa som människa. 

Kay Pollak säger många kloka ord under sin föreläsning, mitt anteckningsblock är fulladdat med bra devis och meningsfulla budskap. Men det var särskilt en sak, en slutsats som han har kommit fram till och som jag direkt kände att jag kunde ta till mig:

Är det lätt är det rätt, är det rätt är det lätt.

För det tycker jag stämmer så väl. Om en person känns rätt, är det lätt. Om ett jobb känns lätt är det rätt. Det går hela tiden att göra ett val. Inför varje möte med en människa, inför varje händelse. Hur ska jag välja här? Det som är bra för mig, eller det som är dåligt för mig? Vill jag detta? Jag bestämmer själv. Det går att frigöra så mycket energi om man väljer bort det som man inte mår bra av och släpper in vänligare, snällare och mer frigörande tankar i sitt liv. Att lämna "Bitterköping" är en befrielse! Du har bara ett liv. Gör det bästa av det. Dags att ta sitt ansvar. Att ta kontrollen över sitt mående. Över sina beslut, sina val, sitt liv. Jag har makten i min hand.

Jag måste medge att det är en smula renande att lyssna på Kay Pollaks föreläsning om att välja glädje och att växa genom möten. Jag önskar fler den upplevelsen. Det var oerhört entusiasmerande och det känns faktiskt lättare att andas. Lättare att välja det som är gott och bra för mig. Välja glädje. Och faktiskt blir det svårare att må dåligt. Eftersom jag vet att jag hela tiden har ett val hur jag ska förhålla mig till mina egna tankar, känslor och beteenden. Och till andras. Det finns ingen ursäkt längre. Och det känns så skönt. Och det mest upplyftande är att jag, du eller vem som helst, kan börja när som helst. Detta är första dagen på resten av mitt/ditt liv. Det låter kanske en aning religiöst ;) men varför inte prova om det får dig att må bättre.

Väldigt vad mycket jag skrev om detta. Jag hoppas i alla fall att du orkar läsa och får med dig något av denna text. Jag kan rekommendera föreläsningen med Kay Pollak men även hans två böcker: Att växa genom möten samt Att välja glädje. Jag har recenserat Att växa genom möten här om du vill ha en mer ingående beskrivning av innehållet.


[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Helena

Tack snälla goa du!



Kay pollak skriver många kloka tankar . Jag har he läst en bok av honom men aldrig hört honom.

2011-11-16 @ 19:50:49
URL: http://baklust.blogg.s
Postat av: Barnens Hjältar

Tack, det var gulligt sagt :-)

2011-11-16 @ 21:14:38
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: mia

Godmorgon, kan tänka mig att man blir peppad efter en föreläsning av denna kaliber. Har läst hans bok Att välja glädje och många aha och åh och en del hm infann sig under läsandes gång. Det är sant det är ditt val som du gör och lever efter och om man lämnar skitsnack och bitterhet mår man mycket bättre. Lite lättare känner man sig också. HA en bra Torsdag.

2011-11-17 @ 09:09:23
URL: http://etapptva.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0