Att växa genom möten

Kay Pollaks bok Att växa genom möten
[Foto: Hemmakatten]

Kay Pollaks bok Att växa genom möten sammanfattar på ett lättfattligt sätt några viktiga punkter hur du kan förhålla dig gentemot andra och framför allt dig själv. I möten med andra människor händer något fantastistk. Du har chans att lära dig något om dig själv. Varje möte är en chans till träning och utveckling. Inte alltid roligt, ibland ganska jobbigt och frustrerande, men alltid lärorikt. Boken skrevs redan 1994 men håller än.

Pollaks största förtjänst är hans enkla stilistiska stil. Egentligen är det rätt komplicerade saker det handlar om, psykologiska processer många gånger på ett omedvetet plan, socialt samspel och kommunikationsteori. Men i Att växa genom möten bryts detta ner till enkla byggstenar och förklaringar. Så att det blir förståeligt på vardagsnivå. Det känns som jag sitter med en personlig vänlig coach som vill hjälpa mig med det mest basala. Men en coach som inte bara stryker medhårs. Jag gillar särskilt när Pollak på vissa ställen i boken blir en aning provocerande och utmanar invanda tankerutiner och beteendemönster. 
 
Ibland är det bra med enkelhet. Att skala bort alla fina formuleringar och intellektualiserande. Ibland tjänar budskapet på att vara utmejslat precis på Pollaks vis. Där fokus läggs på grundläggande känslor och användbara tips på hur jag kan tänka och förhålla mig i olika situationer. Det blir en bra repetition och påminnelse om att det är jag - enbart jag - som påverkar hur jag reagerar och agerar i möten med andra människor. Och att mina tankar om andra säger mest om mig själv. Nog så väsentligt att komma ihåg. Jag kan bara ändra på mig själv, inte andra, och det är viktigt att börja där. Med sig själv och sina egna tankar och sitt förhållningssätt.

Allt som allt består Att växa genom möten av matnyttiga råd som alla kan ha nytta av, både privat och i arbetslivet. Ja, i alla sammanhang där du möter människor. Och framför allt finns det ju alltid en människa du måste möta varje dag. Dig själv. Att växa genom möten är rent språkligt sett en lättläst bok med lagom många sidor men innehållet kan kräva en hel del inre arbete som kan väcka lite motstånd men också många tänkvärda funderingar och till och med förändringar i förhållningssättet till dig själv och andra människor.

När du har läst Att växa genom möten, kan jag också rekommendera Pollaks succébok Att välja glädje där tankarna utvecklas ytterligare.

© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0