Broccolibollar

[Foto: Hemmakatten]
 
Jag blev bjuden på en god vegetarisk rätt för några dagar sedan; broccolibollar fyllda med parmesanos som serveras med ugnsstekta grönsaker och yogurtsås. Smalt, gott och nyttigt. Och riktigt somrigt. Här kommer receptet.
 
Broccolibollar 4 portioner 
500 gram fyrsta tinade broccolibuketter (kan räcka med hälften, i alla fall om du tar färsk broccoli)
2 dl riven parmesanost
4 dl mandelmjöl
2 ägg
1 tsk salt
olja till stekning
 
Rostade rotfrukter
1 kg rotfrukter, tex potatis, morötter, palsternacka
2 msk olivolja
flingsalt
 
Yogurtsås
2 dl matyogurt (10%)
3 msk sweet chilisås
 
Gör så här
1. Skala och skär rotfrukterna i stavar och sprid ut dem på en plåt. Ringla över olja och strö över flingsalt. Rosta mitt i ugnen ca 25 min i 200 grader.
2. Bollar: Hacka broccolin med kniv eller mixa buketterna några sekunder i matberedare eller med stavmixer. Krama ur så mycket vätska som möjligt och blanda med ost, mandelmjöl, ägg och salt. Forma bollarna och stek dem i olja i ca 5 minuter.
3. Rör ihop yogurtsåsen och servera till bollar och rotfrukter.
 
[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2015 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, fråga gärna först men kom framför allt ihåg att ange källa och länka till Hemmakatten!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0