Jordgubbsdrömmar

[Foto: Hemmakatten]
 
Är det ingen som har hört talas om jordgubbsdrömmar så är det helt rätt. Egentligen ska det vara hallondrömmar/hallongrottor men då jag inte hade hallonsylt hemma fick jag ta vad som fanns nämligen jordgubbsvarianten istället. Och det blev lika gott det. Om jag får säga det själv. Dessa småkakor är söta som bara den så det räcker verkligen att äta en. Sockerkicken sätter in ganska omgående.
 
Recept
Ingredienser
225 g smör
1.5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Jordgubbssylt
 
Gör så här
- Sätt ugnen på 160 grader.
- Blanda ihop smör, strösocker och vaniljsocker i en matberedare. Jag som inte har någon vispade med vanlig elvisp.
- Blanda ihop vetemjöl och bakpulver i en bunke.
- Blanda allt till en fast deg i matberedaren. Här tog tag till vanlig hederlig handkraft och knådade degen fast.
- Rulla fingertjocka stänger. Skär i i 1.5 cm slantar och lägg i kakformar. Rulla till små bollar först om du vill och har tid.
- Ett snabbare alternativ som jag använde mig av var att rulla små bollar direkt från degen och lade i en muffinsplåt samt i någar söta kakformar av plåt.
- Forma ett hål med fingret och fyll hålet med jordgubbsmarmelad.
- Grädda i ugnen i 10-12 min.
 
Receptet kommer från recept.nu
 
[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Cissi

Perfekt när man kan välja smak själv :)
Gott!

2012-09-27 @ 13:29:12
URL: http://cissileandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0