Blomstrande kreativitet

Mariaplans florister i Göteborg


[Foto: Hemmakatten]

Jag åkte till Mariaplan i helgen för att strosa omkring i butiker och lära känna ett kvarter som jag annars inte brukar besöka. Förväntningarna var inte speciellt höga utan jag såg det mer som en trevlig utflykt en solig lördag. Men döm om min förvåning och glädje när jag upptäcker att här finns faktiskt ett smultronställe som sjuder av kreativitet och skönhet. Som håller till i anrika lokaler som sedan 1932 har fyllts av väldoft och vackra arrangemang. Men det är nog först i dessa dagar som dess verkliga potential har blommat ut. Och det i händerna på ägarinnan Johanna som sedan ett år tillbaka driver Mariaplans Florister. Och hon vet vad hon gör. Från Holland, ett land med gedigen blomstertradition, har hon tagit med sig kunskap och inspiration, men framför allt en drivkraft att göra något annat än kontorsjobb. Att det blev floristbranschen, ja, det är bara att tacka för. Butiken Mariaplans Florister är välfylld av underbara blomsterkreationer, fina inredningsdetaljer, en del modeaccessoarer och färgsprakande, prunkande, ljuvliga blommor så långt ögat kan nå.




[Foto: Hemmakatten]

Butiken Mariaplans Florister bjuder inte bara på estetiskt tilltalande arrangemang och fräscha snittblommor, nej här finns också ett genuint intresse för det grönskande växtriket. Det märks hos alla som arbetar här. Förutom Johanna, möts du också av Lotta, Kajsa, Therese och Viola. Kompetenta och kreativa kvinnor som tyvärr inte ville vara med på bild, men besök butiken så har du något speciellt att uppleva. ;) Och är du intresserad av att själv lära dig mer om blomsterbinderi, stilleben och härliga växtkombinationer kommer Mariaplans Florister erbjuda kurser senare i höst. Jag kan i alla fall säga att jag fyllde på inspirationskontot rejält under mitt besök. Jag har alltid gillat blommor, det lyfter verkligen inredningen och ett hem, och hos Mariaplans Florister förstår jag anledningen till mitt intresse. Det är livet i en bukett!



[Foto: Hemmakatten]

Det blir ett axplock av bilder idag. Mer kommer snart!

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!


Kommentarer
Postat av: Helena

Vilka fräscha blomstergrupper!

2011-09-25 @ 22:10:33
URL: http://baklust.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Svar: Författarlivet verkar så idylliskt på något sätt. Man kan jobba hemifrån. Man styr sina egna arbetstider. Då och då sitter man och signerar böcker på någon bokhandel. Samtidigt är det nog inte så enkelt att bli erkänd som författare.

2011-09-26 @ 18:09:35
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Helena

Sv: Tack jag länkar till din blogg när jag lägger in pajen. Hoppas du haft en bra dag!

2011-09-26 @ 20:48:34
URL: http://baklust.blogg.se/
Postat av: Therese

Älskar Mariaplan, bor inte så långt därifrån:)



2011-09-26 @ 20:52:39
URL: http://entreaistan.blogg.se/
Postat av: Marina

Vilka vackra höst arrangemang! Man blir verkligen inspirerad :)

2011-09-29 @ 18:29:00
URL: http://irethdesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0