Saffranskaka


[Foto: Hemmakatten]

Så har det varit premiär för årets första glögg. Det blev Blossas trestjärniga starkvinsglögg och den fick helt klart godkänt. Det var brorsan som bjöd ur sitt glöggsortiment och dessutom på hembakad saffranskaka som var mjuk och rund i smaken. Den här saffranskakan känns som ett trevligt alternativ till lussekatter. Här kommer receptet för er som är hugade. Jag tänkte själv testa det någon dag. En klick grädde till är inte fel.

Hoppas att du har haft en mysig första advent. Jag parerade några fallande grenar utomhus och bestämde mig ganska omgående för att någon längre eftermiddagspromenad var det inte tal om. Strömmen gick här i flera stadsdelar ikväll och vad passar bättre då än att ha massvis med levande ljus tända inomhus. I sådana lägen, när stormen härjar utanför så fönsterrutorna skallrar, ljusen är tända, det finns mat hemma och allt känns säkert (och ingen skadas förstås), ja då är det faktiskt lite mysigt med vinande vindar. Det enda som fattades var den där stora, starka mannen att luta sig mot. Men, men, tur att jag är så vältränad själv. :) Skämt åsido, dags att lägga denna dagen till handlingarna och se fram emot en bra vecka!

Recept saffranskaka

Ingredienser
200 g smör eller margarin
1 pkt saffran (0,5g)
1 st sockerbit (ev)
2 st ägg
3 dl strösocker
2,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa florsocker (ev vid servering)

Tillagning
1. Sätt ugnen på 175°.
2. Smörj och bröa en slät, rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
3. Smält matfettet, låt svalna.
4. Stöt saffranet i en mortel, gärna med en sockerbit.
5. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saffran, matfett och mjölk. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten.
6. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min, eller längre tills den har stelnat.
7. Sikta ev över florsocker när kakan ska serveras

Receptet kommer från Allt om mat.


[Foto: Kent Jardhammar, Allt om mat]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!


Kommentarer
Postat av: Cissi

Gott, gott!

Jag gillade verkligen årets glögg, den är slut sen en tid tillbaka ;)

2011-11-28 @ 10:15:45
URL: http://cissileandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0