Chokladfudge-tårta

Chokladfudgetårta
[Foto: Hemmakatten]

I slutet av förra veckan bakade jag en chokladfudge-tårta och tog med till jobbet. Till min glädje blev det ett uppskattat inslag på eftermiddagsfikat. Min bror har bjudit på denna tårta ett flertal gånger. Detta var första gången jag bakade den själv och jag måste säga att det var lättare än jag hade trott. Rekommenderar verkligen den här smaksensationen till efterrätt eller fikat. Det blev lite över som jag har mumsat på här hemma. Sista biten intogs idag på fat från IB Laursen. Textilen är från danska Greengate och är ett fynd från Balders Hage. Choklad är ett bra substitut för kärlek. Eller vad säger jag, choklad är väl nästan kärlek. ;) Inte sant?

Recept Chokladfudgetårta (10 bitar)
Ingredienser
150 g smör
2 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kaffe (kallt)
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 tsk bakpulver

Fudge
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
2 msk ljus sirap
100 gram mörk choklad (gärna 70% kakaohalt)
75 gram smör (rumstempererat)

Garnering
1 msk kakao

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker. Tillsätt kaffet. Sikta i mjöl, kakao och bakpulver. Rör i det smälta smöret.
3. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Har du en mindre form kan det krävas 5-10 minuter till i ugnen tills den har blivit någorlunda fast i konsistensen.
Låt kakan svalna i formen.
4. Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull. Låt koka under omrörning några minuter till en tjock och blank smet. Ta kastrullen från plattan och rör i smöret. Häll smeten på chokladbotten och låt kakan kallna.
5. Pudra över kakao.

Receptet kommer ursprungligen från tasteline.com


[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: mia

Mums detta måste jag prova bra helg tips. Ha en bra torsdag.

2011-11-10 @ 08:20:44
URL: http://etapptva.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0