Vårlik


[Foto: Hemmakatten]

Den fjärde boken om kriminalinspektör Malin Fors i Linköping är en välskriven spännande historia, både vad gäller det otäcka brott som ska lösas men också på det personliga planet för huvudpersonens del. Efter att Malin har varit full i tjänsten har hon genomgått några helvetiska veckor på behandlingshem, och kämpar nu dagligen för att hålla suget efter alkohol stången. Malin försöker betvinga längtan efter tequilaruset med stenhård träning och mycket jobb. Och hon får att göra denna vår. Den ljuva spirande årstiden möter sin brutala kontrast i död och bränt kött. En bomb briserar mitt i centrala stan och två tvillingflickor omkommer. Deras mamma får livshotande skador. Är det en galnings verk eller var dådet riktat specifikt mot familjen? Malin går efter sin berömda, och framgångsrika, intuition och förstår ganska snabbt in i utredningen att det inte är en vanlig familj som hamnade mitt i explosionen. Samtidigt jobbar hon med relationen till sin egen familj. Lite lätt störd på sina håll, vilket delvis ger förklaringen till hennes självförbrännande resa i rusets tecken.

Mons Kallentofs senaste kriminalroman Vårlik är ett nöje att läsa. Jag har läst hans tidigare tre böcker (Midvinterblod, Sommardöden, Höstoffer) i koronologisk ordning vilket serien tjänar på, och jag har i alla böcker slagits av Kallentofts speciella stilistiska stil. Vårlik är inget undantag. Alltid gripande och en vackert hållen språkdräkt. Poetiskt på sina håll, lite drömskt och en smula övernaturligt. Alltid ett stort läsvärde. Kallentoft är ensam om att låta offren vara med i hela romanen, även efter att de har omkommit. Offrens röster är en viktig del i hans unika skrivkonst. Jag gillar Kallentoft, och ser redan fram emot en fortsättning. Jag hoppas verkligen att det kommer en. För Malin Fors och hennes öden och äventyr är långt ifrån klara... Och innan nästa bok ges ut hoppas jag att du tar sommaren som tillfälle att läsa de första fyra romanerna. Du har en läsfest som väntar!

Vårlik av Mons Kallentoft
[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!
Trackback
RSS 2.0