Violer & Mademoiselle Drot


[Foto: Hemmakatten]

Först violerna...
Sommarens sötaste plantering kommer från Blomsterhuset i Bollebygd. En skir viol som ackompanjeras av en liten vit blomsterprydnad samt band i spets och rutigt vitt/lila. Det gick inte att motstå. Tyvärr hade jag inte kameran med mig vid besöket i butiken men jag kan säga att det finns otroligt mycket vackert att välja på. Får ta mig dit en annan dag och föreviga detta. De små glasflaskorna från Reijmyre.


[Foto: Hemmakatten]

...sedan Mademoiselle Drot
För övrigt har detta varit en lugn dag då jag fortfarande är rejält hängig av förkylningen. Passar på att läsa lite, slumra en stund och sedan läsa vidare igen. Har påbörjat en ny hyfsat bra deckare som jag skriver om senare. Kvällen avslutades med en fransk film. Vad är det med dessa franska filmer som gör att känslorna blir starkare, färgerna klarare, och handlingen mer gripande? Sanningen om fröken Drot hade allt detta och lite till. Filmen utspelas i Frankrike med andra världskriget som kuliss för ett personligt drama. Mademoiselle Drot lämnar bort sitt eget barn, tar anställning som husmor i ett judiskt hem, och står helt plötsligt med någon annans barn att ta hand om. Det är känslosamt, dramatiskt, spännande och sorgligt - allt berättat och filmat med lågmäld fingertoppskänsla, vackra och ruggigt effektiva närbilder. Jag blev berörd och det var inte annat än att det grumlade sig i halsen flertalet gånger. Hade inte bara med förkylningen att göra om jag säger så. Mycket sevärt.

Bon nuit!




[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0