Ny Barnaby i Midsomer

Morden i Midsomer, numera med Neil Dudgeon som DCI Barnaby
[Foto: ITV, från Guardian.co.uk]

Jag vet inte hur det är för dig men jag förknippar sommar och semester med den engelska kriminalserien Morden i Midsomer. Det är bland det bästa som finns: Spänning en sommarkväll i sällskap med en kopp te och kommissarie Barnaby som utreder mord i det idylliska landskapet Midsomer. Nåväl, idylliskt kanske inte är rätt ord för de mordbenägna invånare som vid det här laget snart har utrotat hela befolkningen i området... Men de vackra miljöerna är en bidragande faktor til seriens popularitet. Böljande gröna landskap, engelska charmiga cottages, blomstrande rosenbuskar och mycket tedrickande. Avsnitten brukar ha miljonpublik vilket visar att det svenska folket har tagit serien Morden i Midsomer till sina hjärtan. Så även jag.

Den legendariska John Nettles som har spelat Detective Chief Inspector Tom Barnaby under 13 säsonger har nu gått i pension och lämnat över till sin kusin John Barnaby. Det ska hållas inom släkten. Nu är det upp till bevis för skådespelaren Neil Dudgeon. Han är ingen duvunge precis utan har varit med i flertalet tv-produktioner, många med kriminalinslag. Ska Dudgeon klara att axla manteln efter Nettles DCI Barnaby? Det blir en utmaning efter denna mångåriga relation som svenska tv-publiken har byggt upp gentemot Tom Barnaby. Men det är mycket som kommer att vara sig likt. Fortfarande är det Jones [Jason Hughes] som assisterar kriminalinspektören, och fortfarande är det dödsfall som ska utredas i den pittoreska miljön. Jag tycker i alla fall att det ska bli intressant att följa, och självklart kommer jag att titta på avsnitten dessa fyra kommande tisdagar i SVT. För vem vill inte ha mord i sommarnatten? På behörigt avstånd i soffan, tillsammans med några tända ljus och en rykande het kopp Earl Grey.

Missa inte Morden i Midsomer, SVT1 kl 21.00 tisdagar.

Neil Dudgeon som ny DCI Barnaby i Morden i Midsomer
[Foto: ITV, från Telegraph.co.uk]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: Emma

Absolut men allsång på Skansen oxå :)

2011-06-28 @ 12:25:11
URL: http://petersson84.blogg.se/
Postat av: annika

Tack för tipset, jag hade missat det annars. Jag håller med, Midsomer hör till sommaren. Det är ju en tradition :)

Kraam

2011-06-28 @ 16:25:15
URL: http://mindrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0