Filmtips

The Constant Gardener
[Foto: IMDB.com]

TV4 fortsätter att visa gripande filmer på söndagskvällarna. Förra veckan var det Million dollar baby, ikväll kl 21.00 är turen kommen till mycket sevärda The Contstant Gardener. I The Constant Gardener står paret Quayle i fokus. Den lågmälda och tålmodiga diplomaten Justin Quayle [Ralph Fiennes] möter sin raka motsats i impulsiva, och känslomässigt uttrycksfulla Tessa [Rachel Weisz]. Det slår gnistor om dem, personkemin sprakar och de bestämmer sig för att trots sina olikheter leva ett liv tillsammans i Afrika. Han som diplomat, hon som biståndsarbetare. Så långt allt väl. Men så kommer Tessa något på spåren. Mystiska dödsfall bland lokalbefolkningen. Och med sin frankhet och envishet vill Tessa gräva djupare i frågan. Plötsligt ses Tessas engagemang på plats som ett stort hot, såväl mot den diplomatiska och politiska kåren, som läkemedelsföretaget som verkar i landet.

Det gäller att vara med redan i inledningen. För det börjar med slutet. Redan i första scenen blir dramat uppenbart, och den tragiska utgången likaså. Sedan får man följa huvudpersonerna och vad som leder fram till det ödesdigra slutet. Det är välspelat [Weisz Oscarsvinnare], det är romantiskt, det är hemskt. Det är en engagerande historia från första till sista filmrutan. Och fotot är dessutom bedövande vackert på sina håll. The Constant Gardener är en av mina 10-i-toppfilmer. Jag blev väldigt berörd när jag såg den första gången och bar med mig den länge.

En mer utförlig recension hittar du här.

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten


Kommentarer
Postat av: Barnens Hjältar

Den verkar bra den, det var en annan bloggare som skrev om den med. Skrotmamman tror jag hon kallar sig. Kanske skall ta och se den ikväll (om fotbollen hinner ta slut).

2011-06-26 @ 20:41:14
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Fishis

Älskar million dollar baby... men hatar slutet :C

2011-06-26 @ 23:02:41
URL: http://bloggfisken.blogg.se/
Postat av: Adara Magazine - din bloggtidning på nätet!

Åh.. måste nog se båda de filmerna! ;)

2011-06-27 @ 01:27:47
URL: http://adaras.se
Postat av: Barnens Hjältar

Tack, allting blir så mycket lättare med struktur och rutiner men jag erkänner villigt att det tar tid att komma in i det. Det är dock värt det.

Ha en fin start på veckan nu!

2011-06-27 @ 08:09:08
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Cissi

Låter som en film som jag nästan måste se :)

2011-06-27 @ 13:36:26
URL: http://cissileandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0