Kommissarie Zen

Rufus Sewell som Kommissarie Zen
[Foto: BBC.co.uk]

SVT har verkligen lyckats med sin söndagstablå. Först kriminalaren Sherlock och nu Kommissarie Zen. Två fullträffar på raken, även om serierna är vitt skilda till sin karaktär och sitt upplägg. Igår visades det första av tre avsnitt av Kommissarie Zen vilket något så ovanligt som en brittisk serie om en italiensk kriminalkommissarie. Majoriteten av alla skådespelarna är brittiska, med några väl valda undantag, men det stör mig inte det minsta. Miljön och omgivningen är i alla fall äkta. Serien är filmad på plats i den heta staden Rom för det är där kommissarie Zen arbetar.


[Foto: Från SVT.se]

Huvudpersonen spelas av den alltid lika charmanta skådespelaren Rufus Sewell som vi senast såg i Svärdet och Spiran. Rufus Sewell har en vinnande utstrålning och cool framtoning. Att han är britt har jag glömt efter första scenen. Sewell är som klippt och skuren för rollen som den hederliga polisen Aurelio Zen, i sin välsittande kostym, med blick för brottets lösning och vackra kvinnliga kurvor...Det finns också en underliggande ton av humor i karaktären som appelerar till mig. Och så gillar jag verkligen Sewells ögon. Ser rakt igenom en på något vis.

Kommissarie Zen påminner till viss del om Åke Edwardsons romanfigur kommissarie Winter; ett elegant yttre, njuter av livets goda vad gäller mat och vin samt har en ledande instinkt för att lösa brott. I kommissarie Zens fall märks det dock tydligt att han är italienare eftersom denna snutfagre man har lika lätt för att fånga kvinnor som bovar. Inte mig emot.  Jag tror också det här är en serie som både kvinnor och män kan uppskatta. Alla har något tilltalande att vila ögonen på...

Att serien sedan utspelas i vackra Italien är bara ett plus. De mättade färgerna och varma terrakottatonerna är vilsamma för ögat. Slående scenerier från landsbygden eller snabba klipp från stadens puls. Vare sig kommissarie Zen är i grönskande natur eller intar sin espresso på en bar med den romerska kullerstenen utanför, tillför miljön det där lilla extra för att skapa en genuin stämning. Vi är i Italien och det syns och känns. Söndagarna fortsätter att vara veckans tv-kväll!

Kommissarie Zen utspelas i Rom
[Foto: BBC.co.uk]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: sannalitens.blogg.se

Svar: Okej, jag ska få ta bort mitt gips på onsdag :) Hade du en bra helg som var då? :)

2011-02-21 @ 16:58:11
URL: http://sannalitens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0