Gracilt

Jill Johansson keramik

[Foto: Hemmakatten]

Under Julmarknaden på Röhsska museet - Julform - igår vimlade det av kreativa människor och härliga designobjekt. Mitt i myllret ser jag ett ansikte jag känner igen och det är på keramikläraren och formgivaren Jill Johansson. Hennes vackra blåskimrande bruksföremål i keramik står som stolta utropstecken i en monter vid fönstret. Ljuset studsar och reflekterar de ljuvliga blomstermönstren och lyfter fram skålarna och muggarnas rundning. Ljuvligt är bara förnamnet! Jag associerar till sommaräng, mormors kafferep och svunna goda tider. Underbara föremål helt enkelt. Och för den som gillar en mer modern touch appelerar säkert de coola muggarna med svarta prickar. Piggar definitivt upp vilken fika/frukostsamling som helst!



[Foto: Hemmakatten]

Föremålen är drejade eller kavlade och de söta mönstren är baserade på äldre tyger och tapeter om har scannats in och sedan bearbetats digitalt i Photoshop. Därefter görs ett screentryck som överförs till keramikföremålen. Jill Johansson har egen ateljé på Andra Långgatan i Göteborg och hennes föremål går bland annat att ses och köpas i butiken/konsthantverkskollektivet Sintra i Haga och på många fler ställen i landet.


[Foto: Hemmakatten]

Jag såg många spännande designföremål under julmarknaden och återkommer med fler tips!

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Mira

Å så vackra de var!

2011-12-12 @ 22:42:24
URL: http://mirasmarang.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0