The International

The International med Naomi Watts & Cliwe Owen
[Foto: IMDb.com]

Då var det dags för en nagelbitare igen. Actionthrillern The International har allt som krävs för att bli en riktigt spännande film. I alla fall jag satt med förhöjd puls under hela filmen. Visserligen är Clive Owen med, vilket  kanske är en av anledningarna till att hjärtslagen ökar en smula extra, men här har du en film som riktigt tar tag i en från början. Det är en välgjord thriller och jag är glad att jag nu har den här dvd:n att se om igen om jag vill.  För det vill jag. Jag tycker om fotot och de snygga klippningarna. Särskilt gillar jag scenen som utspelas på Guggenheim-museet i New York. Läckra kameraåkningar och spännande övergångar. Skickligt.

Naomi Watts
[Foto: IMDb.com]

I korthet går intrigen ut på att agenten Salinger [Owen], som jobbar för Interpol, tillsammans med åklagaren Eleonor Whitman från New York [Naomi Watts] kommer en konspirationshärva på spåren. En härva som lämnar dödliga spår efter sig. Alla som kommer i närheten av att avslöja den stora bankens hemligheter, försvinner spårlöst eller dör i "olyckor". Detta får både Salinger och Whitman erfara på ett högst påtagligt sätt. I den intensiva jakten på att ställa bankens företrädare mot väggen och dra dem inför domstol, får Salinger och Whitman stå ansikte mot ansikte med döden ett antal gånger. På flera olika kontinenter. Banken är som en stor amöba som ändrar form, drar sig undan, släpper olika verksamheter om det behövs och tar in nya verkställare vid behov, allt beroende på dagsläget och i vilket sammanhang den figurerar eller vilka hot den står inför.

Cliwe Owen som Interpol-agenten Salinger
[Foto: IMDb.com]

Cliwe Owen passar utmärkt i rollen som den idealistiska, envisa agenten som tror på rättvisans seger. Som är villig att ta till alla medel för att få reda på sanningen. Owens intensitet, minspel och naturliga förhållningssätt till den här typen av roller gör att det är en fröjd att titta på honom. Den brittiska accenten förhöjer inte minst Salinger som rättvisans förkämpe. Naomi Watts väna men samtidigt starka uppenbarelse är ett bra komplement och skapar dynamik i samspelet. Whitman blir en spegel till Salingers känslor samtidigt som hon är den som driver på inom de tröga juridiska ramarna.

The International är en perfekt fredagsfilm, eller till en kväll då du vill ha en spännande thriller att titta på när det regnar ute. Jag har en känsla av att det kommer bli en intensiv filmhöst. I alla fall med tanke på hur väderprognosen i det närmaste ser ut...

© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: Elins blogg

ja västkusten var helt underbart fint och mysigt! Första gången jag var där faktiskt nu i sommar! har bara varit i Halmstad, Tylösand osv, innan men Smögen, Fjällbacka, Strömstad osv. är verkligen något speciellt!



Ha en bra dag!

2010-08-26 @ 09:16:04
URL: http://elinhammarstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0