Ny Winter i SVT

Magnus Krepper som Kommissarie Winter
[Foto: Carl-Johan Söder/SVT]

På måndag börjar en ny omgång av Kommissarie Winter, denna gång med Magnus Krepper i huvudrollen. Jag är en aning besviken då kommissarie Winter för mig är skådespelaren Johan Gry. Han fångade essensen av Winters personlighet perfekt i de tidigare filmatiseringarna. Gry visade verkligen Winters grubblande över yrkets baksidor, hans intuitiva förmåga och medkänsla både med sina kollegor och de brottets offer som kom i hans väg. Grys eleganta uppenbarelse och utseende är i alla fall precis som jag föreställer mig Winter när jag läser Åke Edwardsons böcker. Detta har jag skrivit tidigare om i min recension av boken Den sista vintern.

Den nya serien om Winter bygger på Edwardsons fyra senaste romaner om kommissarien. Det blir åtta entimmeslånga avsnitt. Självklart kommer jag att titta. Jag gillar kriminalserier. Jag vill också se hur Krepper kommer att gestalta Winter och hur de spännande bokintrigerna ter sig i tv-format. Och inte minst kommer jag att titta för att serien utspelas i Göteborg. Det vill jag inte missa. Så välkommen Krepper, även om jag kommer att tänka på Johan Gry.

Kommissarie Winter, start måndag 12 april, SVT1, kl 21.00.

Johan Gry som Kommissarie Winter
[Foto: Markus Lindgren/SVT från HD.se]

© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0