Film: Definitely maybe

Filmen Definitely maybe med Ryan Reynolds
[Foto: Hemmakatten]

Jag har alltid tyckt om romantiska komedier, ser gärna mina favoriter om och om igen. Även om det finns risk för att få en verklighetsfrånvänd syn på relationer och romantik är det inspirerande och hoppfullt att se dessa filmer. En varm och härlig känsla infinner sig och jag blir på bättre humör.

Senast i raden av romkom-filmer är den amerikanska "Definitely Maybe" med Ryan Reynolds i huvudrollen. Reynolds som just nu gör stor biosuccé i komedin "The proposal" tillsammans med Sandra Bullock. Det finns gott om vackra och smarta kvinnor även i Definitely Maybe. Isla Fisher, Elisabeth Banks och Rachel Weisz lyser alla med sin stjärnglans och inlevelse.

Allt börjar med att den sympatiska William [Reynolds] på sin bröllopsdag konfronteras av skilsmässopapper från sin fru. Vältimat, inte sant? William har sin dotter [fint spelad av Abigail Breslin] boende hos sig några dagar i veckan och vid ett av dessa tillfällen ställer hon honom mot väggen. Hon undrar över sin fars (brist på) romantiska ådra och kräver att få höra den sanna och utförliga historien om hur hennes far och mor träffades. Williams berättelse om sitt liv och sina förhållanden är rolig och intressant att följa. Filmen växlar mellan tillbakablickar på kvinnorna som spelat stora roller i hans liv, karriärens upp- och nedgång, och nuets pågående händelser.

Det är skickligt gjort. Inga svårigheter att hänga med och många scener bjuder på välformulerade kvicka repliker och komiska situationer. Reynolds är ingen av mina personliga favoriter men jag tyckte mycket om hans varma sätt att gestalta William. Filmen i sin helhet får högt betyg. Känns också helt rätt att välutbildade och charmerande kvinnor ges föredömligt mycket plats i handlingen.

"Definitely maybe" är en film att skratta med och får i alla fall mig att längta efter den stora kärleken, och det där ljuva ögonblicket där en man och en kvinna möts och bara VET att de tillhör varandra. Suck, det var ju det här med verklighetsförankring...

© COPYRIGHT 2009 Hemmakatten Hemmakatten. Livsstilsbloggen om inredning, film och böcker

Kommentarer
Postat av: Joanna Gränström

Hej Hemmakatten, hoppas du har det bra. Jag såg ingen gästbok, men det kanske man inte har i bloggar? Jag är inte 100% påläst. Kul att se din blog och jag gillar mixen av allt möjligt. Är själv en Shabby Chic-fan och rekommenderar varmt tidningen Lantliv för inspiration, den är Kanon!!. Hör gärna av dig! Hälsn Joanna

2009-08-17 @ 10:34:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0