Bosch

[Foto: Imdb.com]
 
Amerikanska TV-serien Bosch bygger på deckarfantomen Michael Connellys bok City of bones. Deckaren är oerhört välskriven och spännande och jag vet att jag sträckläste från första till sista sidan när det begav sig. Därför var jag mycket nyfiken på hur man har lyckats återskapa detta i tv-serieform. Hieronymus - Harry - Bosch är kriminalare i den hårda staden Los Angeles. Han har fått sin beskärda del av våld och trassligheter. Han har slagits i krig och är uppväxt i fosterhem då modern blev mördad när han var liten. Han har alltid stått på de svagas sida och är inte rädd för att göra sig obekväm bland stadens makthavare. Han är en nagel i ögat för många inom polisväsendet och politiken. Bosch går sin egen väg och med sin smarthet och skicklighet löser han många brott. Det aktuella fallet som han och hans partner nu får ta hand om är mordet på en ung pojke vars skelettdelar hittas i skogen. En pojke, likt Bosch själv, som fått hårda törnar av livet minst sagt. Pojken har flera skador efter regelbunden misshandel. Bosch, som står åtalad för en dödskjutning och därmed är ute i kylan, gör allt för att ta reda på sanningen och rättfärdiga sig, men också för att göra upp med sitt mörka förflutna. 
 
Jag tycker att Titus Welliver har tillräckligt med utstrålning för att fungera som Bosch, även om mitt förstahandsval nog hade varit Clintan... Men jag tycker skådisarna gör ett bra jobb, det är känsla i miljön och fotot och första avsnittet som sändes förra veckan ger mersmak. Detta blir en serie att följa helt klart! Andra avsnittet visas ikväll på TV8 kl. 21:00. Spana in Bosch på TV8play för att komma ikapp. 
 
[Foto: Imdb.com
 
© COPYRIGHT 2015 Hemmakatten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0