Basilikaioli


[Foto: Hemmakatten]

Då basilikaaiolin jag fick smaka under gårdagens middag var så himla god rent ut sagt tänkte jag dela med mig av receptet. Inte minst skriver jag ner det även för min egen skull så att jag kan gå tillbaka och hitta det nästa gång jag ska prova själv. Måste framhålla att det är inte mitt recept utan det är den duktiga kocken som ska ha äran! :) Aiolin passar perfekt till grillat, fisk eller kött!

Recept Basilikaaioli (3-4 pers)
En halv kruka färsk basilika, eller färre blad, välj själv hur stark du vill göra den.
Mortla basilikabladen tillsammans med havssalt.
Häll i en äggula och rör om.
Pressa i en halv vitlöksklyfta och ca 1/2 tsk senap (fransk eller din favorit).
Häll sedan i ca 3/4 dl olivolja och rör runt tills aiolin blir krämig och fin.
Klart!

© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Karin

Mums! Ser somrigt ut

2012-05-28 @ 09:49:10
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Helena

Den ska jag testa! Passar bra till mycket olika grillad mat. Tack för receptet!:)

2012-05-28 @ 22:52:03
URL: http://baklust.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0