Bron

Svensk/dansk kriminalserie - Bron
[Foto: Skärmdump från SVT.se]

Jag såg första avsnittet av den dansksvenska tv-produktionen Bron ikväll på SVT1. En deckarserie i tio avsnitt där den svenska och danska polisen tvingas samarbeta när en mördad kvinna hittas på Öresundsbron. Delad. Med en överdel från en svensk kvinna, och en underdel från en dansk. Ganska så morbid inledning och nu ska i alla fall brottet lösas. Jag vet inte om det berodde på att jag var en smula okoncentrerad när jag tittade på avsnittet men jag tyckte inte riktigt att handlingen eller karaktärerna tog tag i mig. Nerven saknades. Och Sofia Helin, som jag i vanliga fall gillar, har fått en otacksam uppgift i rollen som kriminalaren Saga Norén. En "ADHD-personlighet", som helt ogenerat byter tröja och visar sig i bh inför kollegorna, tar saker väldigt bokstavligt, säger exakt vad hon tänker utan hämningar samt saknar social kompetens och empati. Kör på helt enkelt. I full fart. Men det var också det som till sist blev behållningen konstigt nog. Vad ska rollfiguren säga och göra härnäst kom jag på mig själv med att tänka. Det blev lite humor i det hela. Särskilt i samspelet med den danska kollegan Martin Rodhe(Kim Bodnia). Jag ska ge Bron en chans till. Kanske är det lika bra att se om första avsnittet innan nästa onsdag då fortsättning följer. De danska kriminalserierna brukar vara gediget välgjorda och spännande. Vad är det som har hänt nu? Det är väl inte det svenska inslaget som sänker kvalitén? Hmm. Som sagt, en chans till ska serien få.

Sofia Helin i Bron
[Foto: Skärmdump från SVT Play]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: annika

Kan hålla med dig, den var inte alls så bra som man trodde. Jag fastnade inte heller. Men ska med se nästa avsnitt så får vi se :)

Kram

2011-09-22 @ 07:59:15
URL: http://mindrom.blogspot.com
Postat av: cicci

tycker inte heller att den levde upp till förväntningarna!

2011-09-22 @ 11:32:21
URL: http://cicci79.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0