Oslagbara Orup

Orup
[Foto: Orup.se]

Om han för över ett decennium sedan grävde guld i USA har Orup idag en fantastisk låtskatt att gräva ur. Hit efter hit med melodiska poplåtar som har etsat sig fast i den svenska folksjälen. För vem kan inte texten till Regn hos mig, Och min mor sa till mig, Jag blir hellre jagad av vargar, Då står pojkarna på rad med flera! Och publiken på Trädgårn i Göteborg fick igår all möjlighet att sjunga med i de välbekanta raderna. Orup bjuder på sina gamla trotjänare och han ser verkligen ut att njuta av att sjunga dem. Och med all rätt. Han har skrivit svensk pophistoria. Många gånger om. Glädjen och närvaron på scen gör konserten till en magisk upplevelse. Och krogmiljön är ett bra forum. Scenen är tillgänglig och Orup känns nära sin publik. Man kommer nära. Tillräckligt nära för att se inlevelsen, den sprudlande energin och humorn som glimtar till i kommentarer och kroppsspråk.

Född i November - Orups nya platta
[Foto: Orup.se]

Orup är för mig en gammal favorit. Ända sedan tonåren då jag såg honom uppträda för första gången i gymnasieskolans aula, precis när första soloplattan Orup hade släppts. Känns länge sedan men ändå som om det vore igår. I Orups sällskap står tiden stilla. Orup håller, låtarna håller och framför allt fansen håller troget fast vid sin artist. Styrkan med Orup är att han konstant skriver nya strålande popslingor. Stjärnor som fastnar på musikhimlen. Nya albumet är inget undantag och han bjuder på några av de bästa alstren från detta under kvällen. Min favorit Tiden bara gick, men också Jag borde fattat vad du önskar dig, titelspåret Född i november och Cigarettminut. Jag har sagt det förr och jag säger det igen; Orup är den enda som kan skriva och sjunga om en sista cigarett utan att det blir banalt eller pretentiöst. Låtskrivarkonst på hög nivå. En sann språkekvilibrist. Det känns på riktigt vilket cementerar storheten i hans begåvning och artisteri.

Konserten då? Jo tack. Det är svettigt, det är suveränt sväng, ett samspelt band och det viktigaste av allt, en artist som gillar det han gör. Som bjuder på sig själv och sina gamla och nya hits. Avslutningen med klassikern Från Djursholm till Danvikstull är känslosam och innerlig. Hoppas du fortsätter lång tid framöver Orup. Och skriver nya kapitel i pophistorien. Jag och många med mig följer dig gärna ett decennium till. Tack för en strålande konsert!

Orups turnéplan.

Orup på Trädgårn
[Foto: Hemmakatten]

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: Anonym

Musik är kärlek :) /Dun

2011-03-20 @ 15:31:10
Postat av: Lollo

Man tröttnar aldrig på Orup!

2011-03-20 @ 18:28:03
URL: http://lilalollo.blogg.se/
Postat av: Cissi

Det är något speciellt med Orup :)

2011-03-21 @ 12:30:02
URL: http://cissileandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0