Legenden


[Foto: Hemmakatten]

Borås, Bäckängskolans aula 1988: En ny svensk stjärna på pophimlen besöker staden och kör sin rykande hit Jag blir hellre jagad av vargar. Jublet vet inga gränser. Publiken förstår att de är med om något stort. Här börjar legenden.

Borås, Stora torget 2011: En artist i sina bästa år levererar återigen sina legendariska låtar. Från förr. Och från nu. En man som bara blir bättre med åren. Musikaliskt säker, rösten skönt nasalt emellanåt, och så den där klassiska Orup-blicken. Som går igenom allt. Det är en njutning från första till sista tonen. Orup har allt som krävs för att ge sin publik en maximal upplevelse; rösten, utstrålningen och låtmaterialet. Samt ett väldigt avslappnat coolt och tight band. Som lirar med lust. Samspelt. Jag gillar det. Mycket.

Om Orup gjorde succé i slutet av 80-talet med hits som Är du redo?, Från Djursholm till Danvikstull åker han nu på segertåg runt om i landet med färska albumet Född i november i bagaget. Ett album som växer ju mer jag lyssnar. Och fyra låtar från detta bjuds det på denna sommarkväll. Förutom titelspåret öser bandet och Orup på med Huddinge i Le Kid-versionen, Tiden bara gick samt Cigarettminut. Nostalgiska strängar och musikslingor som sätter sig. Tidlöst och modernt på samma gång. Orup är en av Sveriges bästa låtskrivare, det bara är så.

Mycket har hänt sedan den där första gången jag såg Orup. Tiden bara gick. Som Orup själv sjunger. Men i Orups fall har åren bara gjort gott. Han är fortfarande lika bra. Bättre faktiskt. Snyggare. Med självförtroende och lekfullhet på scen. Vilken imponerande energi han har! Dansar loss på scenen till de klassiska hitsen Magaluf, Och min mor sa till mig och Då står pojkarna på rad. Jag hoppas att jag har samma uthållighet och kondition när jag är 52. Hey, jag önskar jag hade samma energi redan nu! :) Underbart att se. Det är spelglädje som smittar av sig. På publiken. På mig. På bandet. Orup bjuder på sig själv och sina oslagbara hits. Hits som är välkända och älskade vid det här laget. Allsången från publiken är beviset. Och uppskattningen verkar faktiskt vara ömsesidig. Orup verkar genuint gilla det han gör. Han gillar sitt band. Han gillar sina låtar. Han gillar sin publik. Och kärleken är besvarad. Vi gillar dig tillbaka Orup. Big time. Legenden fortsätter.

Oslagbara Orup

[Foto: Hemmakatten]

Karisma så det förslår. Snygg är bara förnamnet... :)

Tidigare recensioner: Orup på Trädgårn och Lotta på Liseberg.

© COPYRIGHT 2011 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Barnens Hjältar

Ja han har något alldeles speciellt den där Orup. Här verkligen öppnar sig himlen idag! Jag hoppas det lättar längre fram för vi skall till Bohus fästning idag :P

2011-07-22 @ 09:16:48
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Lina

Vad kul att du gillade konserten. Ska gå på Orup på Gröna Lund snart, så nu har jag höga förväntningar, men kan det bli annat än bra med alla hans hits!

2011-07-26 @ 09:23:27
URL: http://husochbus.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0