Höstmiddag

Grillade kronärtskockorPaj med kantarell och västerbottenost
God sallad på fat från Olsson & JensenGetostcrème med rostad fänkål
[Foto: Hemmakatten]

Här är bilder från höstmiddagen med min bror som jag skrev om innan. I det tidigare inlägget var dukningen i fokus men nu vill jag lyfta fram maten som blev lyckad. Framför allt pajen med färska kantareller och västerbottenost. En gudomligt god kombination. Till detta en enkel fräsch sallad på tomat och avocado. Förrätten hade jag inte provat att laga tidigare och det blev grillade kronärtskockor med getostcrème. Det smakade helt ok men var en aning för omständigt att tillaga för att passa mig i längden. Roligt dock att testa något nytt. Det händer inte så ofta. Då vi båda var väldigt mätta efter två rätter lade jag efterrättsplanerna på is. Ingredienserna ligger i kylskåpet och väntar och det kommer att blir perfekt avrundning på någon av helgens måltider. Återkommer om det.

Recept Kantarellpaj med västerbottenost
Pajskal
2 dl vetemjöl
100g smör
2 msk vatten

Blanda mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vatten och knåda degen tills den hänger samman. Ev får mer vatten tillsättas. Platta ut pajdegen i en pajform tills hela formen är täckt (inkl kanterna). Stick några hål med en gaffel i degen. Grädda i 10 min på 200 grader. Ta ut och låt vila.

Fyllning
200 gram kantareller (ca 1 liter)
2 msk smör
3 msk hackad lök (jag tog 3 små scharlottenlökar)
200 g riven västerbottenost
2 dl creme fraiche
1 dl grädde
3 ägg
1/2 tsk timjan (jag tog även färsk för smakens & utseendets skull) 
salt & svartpeppar

Stek kantarellerna tills vätskan är borta. Tillsätt smöret och löken. Bryn tills svampen fått fin färg.
Salta, peppra och häll torkad timjan i svampröran.

Under tiden som svampröran steks upp, blanda till äggstanningen i en egen skål. Rör ihop ägg, grädde, creme fraiche och den rivna osten. Tillsätt färsk timjan, aning salt och dra några varv med svartpepparkvarnen.

Häll över svamröran i äggstanningen, blanda runt och häll sedan alltihop i pajskalet.

Grädda pajen i 200 grader i 25 minuter eller tills den fått fin färg.

Smaklig måltid!

© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0