Borås, Borås!

Mariella inredningMariella inredning
Mateus porslin hos Mariella inredningMariella inredning
[Foto: Hemmakatten, på Mariella Inredningar]

Igår eftermiddag och kväll var jag i den blöta staden längs Viskans framfart, textilproduktionens mecka och Pinocchios andra hemort. Vet ni vilken stad jag menar? Ja, Borås så klart! Det var några iskalla timmar med ett lätt snöfall. Klart och kallt och underbart vackert med julbelysning och julskyltning. Jag fick några trevliga timmar med mycket inspiration genom fönstershopping och mysig fika på Espresso House vid Stortorget med en vän som var på besök. Där smakade jag förträffligt goda saffransbiscottis. En ny favorit helt klart och något som verkligen borde ingå i förtäringen under alla decemberfikor framöver. 

Godsaker hos Espresso HouseEspresso House på gågatan i Borås
Espresso House i BoråsHjärta på caffe latten
[Foto: Hemmakatten]

Jag har tillbringat mycket tid i Sveriges regnigaste stad i min ungdom och jag måste säga att staden har förändrats till det bättre. Stadskärnan känns betydligt charmigare med fler sociala mötesplatser. Längs Viskan vid stadsparken har en piazza skapats med mysiga restauranger och fräna konstverk/skulpturer.

Viskan mot StadsparkenVästerlånggatan i Borås
Lilla Brogatan i BoråsPiazzan mittemot Stadsparken med sikt mot Grand Hotell
[Foto: Hemmakatten]

På Lilla Brogatan, nära gågatan i centrum samlas en butikstrio i inredning som verkligen ger mersmak: Mariella inredningar där sortimentet är i det lite lyxigare och högre prissegmentet, Ränder & Trender som mixar och matchar så designnerven rycker av glädje samt Hjärteum vars lantligt romantiska stil gör att jag vill köpa hus och inreda i vitt, spetsar och fattigmanssilver. Det finns ytterligare ett smultronställe mot Knalleland till. Rum 21 heter denna inredningsbutik som har de klassiska märkena och vars upplägg och produkter påminner om Svenssons i Lammhult.

Butik Ränder & TrenderRänder & Trender
Butik FaitButik Fait
[Foto: Hemmakatten, på Ränder & Trender samt modebutik Fait]

Jag hann dessutom med att besöka den trendiga butiken Fait som säljer mode, smycken och accessoarer i både vintagestil och lite tuffare snitt. Jag passade på att shoppa upp ett presentkort som snart skulle gå ut och fick med mig hem två fina sjalar, en söt stickad grå för vinterbruk, och en blommönstrad för varmare årstid!

Kort sagt, ett väldigt trevligt besök i Borås!

Blomsterbutik BukettenJulpynt hos Buketten
Julskyltning hos BukettenBuketten
[Foto: Hemmakatten på blomsterbutik Buketten]

© COPYRIGHT 2010 Hemmakatten

Kommentarer
Postat av: annika

Hjärterum är min favorit där :)

När du säger Sveriges regnigaste stad, haha då vill jag inte flytta dit. Jodå för det räknas inte när man ska bo 2 mil därifrån förhoppningsvis :)

Kraam

2010-11-20 @ 15:47:49
URL: http://mindrom.blogspot.com
Postat av: Camilla

Du lyckas få mig att vilja besöka Borås. Ser riktigt lovande och inbjudande ut, speciellt med dina texter. Om det är något café jag saknar här så är det Espresso House, damn. Vi nästintill (missbrukade) detta ställe när vi bodde hemma i Helsingborg.

2010-11-21 @ 15:53:26
URL: http://xccc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0