Sommardeckare

Det är något visst med att läsa deckare på sommaren. Ond bråd död ter sig allra bäst i sommarhettan. Kanske för att då blir konstrasten välbehövligt stor. Det svarta suggestiva innehållet är skrämmande nära i läsupplevelsen, men en blick över bokkanten på exempelvis vågornas svall över soliga klippor eller trädgårdens dignande rosor ger ro åt de mörka fantasierna. Sommaren som behagliga bakgrund har en förmåga att lugna nerverna. Det är trots allt bara en bok. Ändå måste jag medge att när jag läser Mons Kallentofts senaste pocket Sommardöden isar det i ådrorna och då känns det rätt bra att den ruggiga historien intas på den ljumma balkongen där mord i vanliga fall inte uppehåller sig...

Sommardöden av Mons Kallentoft
[Foto: Hemmakatten]

Kallentoft har en kusligt bra förmåga att skriva spänning som håller i en hel bok. Ju tätare intrigen blir, desto snabbare läser jag för att komma framåt, vidare i handligen. I Sommardöden är det konstant nerv, uppblandat med huvudkaraktären kriminalinspektör Malin Fors inre funderingar över livets mening, förhållandet till tonårsdottern och exmaken. Bra växling, då hjärtat behöver vila några sidor. Kallentoft har placerat intrigen i ett rekordvarmt sommar-Linköping och Malin Fors är på jakt efter en mördare. Ett efter ett dyker offren upp i staden. Unga tonårsflickor som har skändats, våldtagits och mördats mitt i all sommarhetta och semester. Det är långt ifrån avkopplande tider för Malin Fors och hennes kollega Zeke som måste ta till sitt yttersta för att hitta den sjuka person som plågar stadens unga flickor. När sedan Malins egen dotter dras in i utredningen blir kampen på liv och död på ett högst personligt plan.

Kallentoft har språket i sin hand. Följsamt, drivande och lättläst. Orden är som musik som flyter på i strid ström. Ibland nästan poetiskt. Jag är dock lite otacksam som målgrupp för just de mer utsvävande poetiska inläggen i boken. Jag är mer intresserad av kärnhandlingen och karaktärerna, men oavsett det ger den till viss del omständiga stilen Kallentoft ett unikt signum som författare. Jag väntar med iver på att den tredje boken om Malin Fors - Höstoffer - ska komma i pocket. Tills dess rekommenderar jag dig att genast läsa de första två; Midvinterblod och Sommardöden. Deckarserien tjänar på att läsas i rätt följd så att du är med från allra första början av Malin Fors något självförbrännande resa genom livet och hennes intensiva brottsbekämpning i småstaden.

© COPYRIGHT 2009 Hemmakatten Hemmakatten. Livsstilsbloggen om inredning, film och böcker

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0