Vallmobröd

[Foto: Karoline Jönsson, Gröna skafferiet]
 
Jag tycker om att baka. Men jag får aldrig tummen ur att baka mitt eget bröd. Förstår inte varför egentligen, det är ju lätt. Brorsan bakar eget surdegsbröd flera gånger i månaden så nu måste jag verkligen kontra med något. Detta vallmobröd verkar enkelt att baka och har ett fåtal ingredienser. Perfekt att testa. Bild och recept från Gröna skafferiet.
 
 

Flätat vallmobröd
ca 8 gram jäst
3 dl kallt vatten
7 dl rågsikt
½ msk salt
vallmofrö att strö över

Rör ut jästen i vattnet, tillsätt rågsiktet och rör samman till en smidig deg. Tillsätt saltet och rör ytterligare någon minut så saltet fördelas väl.
Lägg plast över bunken och låt jäsa 10 timmar.
Dela degen i tre bitar. Rulla ut varje bit till en ca 20 cm lång längd. Fläta samman längderna och lägg på plåt eller i brödform att jäsa ytterligare två timmar.
Sätt ugnen på 250 grader. Sänk värmen till 200 grader när du satt i brödet. Grädda ca 40 minuter eller tills brödet låter ihåligt när du knackar på det, ät lätt och fått fin färg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0