Palmhuset

[Foto: Hemmakatten]
 
När det är som gråast och kallast utomhus, när det snöblandade regnet piskar dig i ansiktet, då finns det inget bättre än att gå in i det grönskande och värmande Palmhuset. Palmhuset ligger i Trädgårdsföreningen i Göteborg och här huserar allt från medelhavsväxter till tropiska bladverk och bassänger med vattenväxter här och där. Och fram till den 1 mars pågår också Kameliadagarna för att visa upp dessa vackra blomster. Färgsprakande och ljuvliga i all sin prakt.
 
I Palmhuset går det bra att slå sig ner på en bänk i den varma och fuktiga tropikavdelningen, ta av sig den tjocka vinterjackan, ta fram sin fika medan man njuter av temperaturen och den frodiga grönskan. Det är en energifylld tillflyktsort mitt i stan. Det var som om tiden stod stilla när jag var där. Man förflyttades till en annan värld. Mitt bland alla kanarieväxter drömde jag mig bort till Gran Canaria och längtade efter sol och bad. Att besöka Palmhuset är som att ta en minisemester från vardagen och den kalla årstiden. Och det är fri entré. Öppet alla dagar mellan 10-16.
 

[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2015 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, fråga gärna först men kom framför allt ihåg att ange källa och länka till Hemmakatten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0