Citrontarte

[Foto: Peter Kam]
 
Att boosta kroppen med vitaminer, framför allt c-vitamin, kan vara ett sätt att undvika förkylningar så här års. En efterrätt som är full av c-vitamin är den här citrontarten. Jag provade att baka en sådan, dock var det ganska länge sedan, men jag minns att det smakade fräscht och syrligt. Med en klick grädde till blir det en bra balans. Men det är en riktig kaloribomb, så en lång promenad innan är väl bra att ta. Det ska jag göra nu. Solen lyser. Ha en fin söndag!
 
Citrontarte, ca 12 bitar
 
Mördeg
3 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
125 g smör
1 äggula
 
Fyllning
3 ägg
saft av 3 citroner
11/2 dl strösocker
11/2 dl vispgrädde
 
Till servering: säsongens bär eller frukter och eventuellt vispad grädde.
 
Beredning: Hacka snabbt ihop ingredienserna till degen och tryck ut den tunt i en pajform, ca 26 cm i diam. Ställ in i frysen i ca 20 min. Ta ut formen ur frysen, ställ in den direkt i 225° varm ugn och förgrädda pajskalet i ca 3 min. Ta ut formen och sänk värmen till 175°. Rör ihop ingredienserna till fyllningen och sila ner den i paj­skalet. Grädda i nedre delen av ugnen 20–30 min. Fyllningen ska precis bara stanna, så kolla lite extra noga mot slutet. Låt tarten kallna. Servera i små tårtbitar tillsammans med färska bär och frukter.

Receptet kommer från Femina.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0