Grön middag

[Foto: Hemmakatten]
 
Till gårdagens middag användes grödor från grönsakslandet och det hela resulterade i en grönkålspaj med fetaost. Grönkål, gräslök, basilika, salvia och timjan kom från landet, resten från butik. Det blev gott och känslan är ändå lite extra rolig när man har odlat det själv, det är bara så. Och grönkål ska vara riktigt nyttigt också, full med järn, C- och A-vitamin samt lutein (kan skydda mot grå starr). Sedan är den vinterhärdig också, bara en sådan sak. Denna paj gjordes utan ägg.
 
Recept Grönkålspaj
 
Pajdeg till matpaj
2 dl vetemjöl
100 gram smör eller margarin
2 msk iskallt vatten

Blanda mjöl och smör (skuret i skivor) direkt i pajformen. Arbeta ihop till smulig deg. Tillsätt vatten och knåda till fast deg. Kavla/tryck ut degen i pajformen och tumma fast kanterna mot formen. Pricka skalet med en gaffel. 
Grädda 15 min i 200 grader

Fyllning
Fräs ett stort fång grönkål tillsammans med en halv gul lök tillsammans med peppar. Grönkålen minskar radikalt i storlek när du steker så här kan man behöva fylla på. Lägg i pajskalet. Lägg sedan över hackade örter. Smula över 200-250 gram fetaost, eller annan ost du gillar. Jag blandade 100 gram fetaost med 100 gram annat.

Stannning
Istället för den traditionella äggstanningen (som jag ger recept på nedan) användes 2 dl crème fraiche, 2 dl mjölk, 1 msk kryddblandning herbes des provence.
 
(Äggstanning - här är den vanliga äggstanningen jag brukar använda
Äggstanningen ska bestå av 3 ägg, 4 dl mjölk, ev salt och kryddor efter önskad smak.)

Grädda pajen i ca 45 min i 175 grader. Kan ta längre tid, det viktiga är att stanningen har stannat.
 
[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, fråga gärna först men kom framför allt ihåg att ange källa och länka till Hemmakatten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0