Varm dipp på kronärtskocka

[Foto: Hemmakatten]
 
Så här i fotbolls-VM tider tröttnar man kanske på chipsen framför tv:n, och gör man inte det kan man ju ändå testa ett annat tilltugg för variationens skull. Denna goda dipp fungerar också bra som aptitretare till fördrinken innan middagen eller grillfesten. Jag skriver ursprungsreceptet som kommer från ICA:s mat- och kundmagasin Buffé men jag kommer nästa gång dra ner på majonnäsen (max 1/2 dl) och öka parmesanosten med motsvarande mängd för att få en mindre "sötmastig" smak. Vad man serverar till dippen är en smaksak. Jag valde favoriten Finn Crisp - Sesame & Fibre då jag gillar den lite grövre smaken med sesamfrön. Crostini är ett annat alternativ, eller gurk- och morotsstavar.
 
Varm dipp på kronärtskocka (6-8 person buffé eller 2-4 personer fördrinkstilltugg)
1 burk kronärtskockshjärtan (ca 300 gram)
1 dl plockade basilikablad
1 dl riven parmesanost
1 dl majonnäs
1/2 tsk chiliflakes (detta hoppade jag över)
1 krm tabasco (detta hoppade jag över)
nymalen svartpeppar
 
Kex/crostini/grönsaker till servering

1. Sätt ugnen på 225 grader
2. Låt kronärtskockshjärtanen rinna av i en sil innan du hackar dem grovt och lägger i en ugnssäker liten form.
3. Finhacka basilikan. Blanda ner basilikan med skockorna tillsammans med majjon, chiliflakes, tabasco och 1/2 kryddmått svartpeppar.
4. Gratinera i mitten av ugnen, ca 15-20 minuter. Klart! Låt svalna en aning innan servering.
 
 
© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Helenas Söta

Mums för såna goda röror till olika sorters tilltugg:)

2014-06-30 @ 09:21:15
URL: http://helenassota.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0