En midsommardröm

[Foto: Hemmakatten]
 
Idag provade jag på att baka rulltårta för första gången. Min mormor bakade alltid rulltårta med jordgubbssylt och jag minns hur gott det var. Det här bakverket står också för sommarlov och härlig ledighetskänsla för mig. Jag gjorde en egen variant på fyllning utifrån vad som fanns i kylskåpet med grekisk yogurt och färska bär i form av jordgubbar. Det blir en lite syrlig smak som känns frisk och fräsch. Det var också riktigt lätt att göra, bara man är lite försiktig när man flyttar sockerkaksbottnen från en plåt till en annan.
 
Recept Rulltårta med färska jordgubbar & grekisk yogurt
Botten
3 st ägg
2 dl strösocker
1 tsk grekisk yogurt
2 dl vetemjöl
2 msk mjölk
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
 
Fyllning
3 dl grekisk yogurt
3 tsk vaniljsocker
1-2 dl lätt sockrade skivade färska jordgubbar
Ev jordgubbar till garnering
 
Hur göra (se också bilderna)
Rulltårta (botten)

Vispa ägg och socker pösigt. 
Tillsätt yogurt/mjölken.
Blanda ihop vetemjöl, citronskal, vaniljsocker och bakpulver. Sikta eller rör försiktigt ner det i äggsmeten.
Bred ut smeten på plåtar med bakplåtspapper och grädda i ugn på 225 grader i cirka 5 minuter.
Vänd upp på sockrat bakplåtspapper och låt allt svalna.
 
Fyllning
Vispa yogurt och vaniljsocker till krämig konsistens. 
Ta bort papperet ifrån kakan.
Bred ut ett jämnt lager med kräm och fördela bären på krämen.
Rulla ihop, låt svalna. Garnera med jordgubbar (och ev grädde eller mer kräm)


[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0