Laxpaket i folie med ädeloströra

[Foto: Hemmakatten] 
 
Nu kommer en av mina favoriter i folie. Det är fiskpaket i folie som smakar fräscht och gott. Vit fisk fungerar bra, eller som jag tog nu senast lax. Detta är en rätt som går att förbereda ända tills den ska in i ugnen. Bra om man är många eller vill ha mycket klart innan gästerna kommer.
 
Gör så här
  • Ordna folieark i ca 15 X 20 cm.
  • Förkoka färskpotatis, ca 4-6 potatisar per person, som sedan skivas och läggs i botten på foliearken.
  • Lägg sedan strimlad purjolök eller salladslök som nästa lager. Jag tog också lite gräslök från landet.
  • Därefter läggs en bit vit fisk, t.ex. torsk eller långa alternativt lax som nästa lager.
  • Det som gör hela anrättningen är sedan röran som läggs på fisken; crème fraiche blandat med ädelost. Vad gäller proportionerna till röran så uppskattar jag att till en burk creme fraiche på 2 dl behövs det 70 gram ädelost vilket räcker till 3 laxpaket. (Eller två om du gillar mycket sås)
  • Lägg sedan några strimlor soltorkad tomat överst och knyt ihop paketen.
  • Nu är det dags att ställa in paketen på en plåt i ugnen tills fisken är klar. Cirka 200 grader i 15-20 minuter. Eller lägg paketen ungefär samma tid på grillen eller tills fisken är genomstekt.
 Servera med ett friskt vitt vin och en grönsallad.
 
[Foto: Hemmakatten] 
 
© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0