Supergoda mandelflarn

[Foto: Hemmakatten]
 
Det finns många recept på mandelflarn och jag har använt lite olika, alla med bra resultat. Detta använde jag senast till nyårsafton och det blev himla gott, precis som vanligt! De sista resterna av sötsakerna åts upp igår. Jag gjorde bara ett stort runt mandelflarn på plåten, som jag sedan delade i mindre bitar vid själva serveringen. Men det går som sagt att forma smeten hur man vill, antingen i mindre cirklar direkt på plåten eller efteråt när de är gräddade och börjar svalna något.
 
Ingredienser
1 dl mandel
50 gram smör
1/2 dl socker
1/2 msk honung (kan hoppas över)
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk
 
Gör så här
Sätt ugnen på 175°. Hacka mandeln. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt övriga ingredienser och låt koka på svag värme 1–2 min. Klicka ut smeten glest på plåtar med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen 6–7 min. Låt svalna något på plåten och böj dem sedan över en kavel eller glasflaska.
 
Receptet kommer från Arla.se.

Servera med vaniljglass och färska bär! Supergott!
 
[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: MATILDA

gott!

2014-01-07 @ 15:40:45
URL: http://matildays.forme.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0