Kommissarie Banks

[Foto: Från TV8.se]
 
Ta chansen att se den brittiska kriminalserien Kommissarie Banks igen. Det är TV8 som sänder de fyra första avsnitten med start idag kl 21.00. Jag gillar deckare i allmänhet och brittiska i synnerhet. Alltid duktiga karaktärsskådespelare, alltid realistiska eller sevärda miljöer, oftast alltid spännande intriger. Kommissarie Banks är inget undantag. En man som försöker spela efter systemets regler men som allt som oftast misslyckas. Han är tjurig, frank och oerhört lång. Han har en komplicerad relation till de flesta, inte minst till sin kvinnliga kollega Annie Cabbot, men man märker ändå att värmen finns där emellan dem. En komplex karaktär den där Banks. Envis som få, som vill ta fast brottslingar, som vill komma vidare i utredningar, som vill göra rätt i tillvaron. Som kompensation för vad då undrar jag ibland. Vad är det som driver denna man? Mellan tuffa och långa arbetspass drar han sig tillbaka till sin stuga. Och som så många andra fiktiva kommissariefigurer är det ofta alkohol, musik eller andra förströelser som används för att få distans till den kalla, råa verkligheten. Jag gillar den här serien, och jag tycker att skådespelaren Stephen Tompkinson gör ett gediget och trovärdigt porträtt av Kommissarie Banks. Ladda tekannan och passa på att se serien nu på TV8 under fyra onsdagar. Start ikvälll kl 21.00!
 
© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0