Fiskgratäng

[Foto: Hemmakatten]
 
Fiskgratäng är både gott och lätt att göra. Jag tyckte inte det tidigare men nu när man provat några gånger är det något som jag kan rekommendera.
 
Recept (2 personer)
Ingredienser
2 laxfilér
1 dl räkor
 
8-10 potatisar
1 dl mjölk
3 msk smör
1 ägg
salt/vitpeppar
 
1 dl vitt vin
2 dl crème fraiche
1/2 fiskbuljong
Dill (färsk eller fryst)
 
Gör så här
-
Koka upp potatisen, Mosa/vispa sedan tillsammans mjölk och smör till ett lent mos. Krydda med sat och vitpeppar. Vispa i ett ägg. Då är moset klart.
- Gör vitvinssåsen medan potatisen kokar. Värm upp vitt vin och fiskbuljong. Efter att ha kokat några minuter häll i crème fraichen och låt koka upp. Om såsen är för sur kan du behöva tillsätta en knivsudd socker.
- Klicka ut potatismoset längs kanterna i en ugnsfast form. Lägg två tinade/eller färska laxfilér i mitten men se till att det blir plats kvar mellan fisk och potatismoset där du sedan häller vitvinssåsen så att den täcker fisken. Lägg även i några räkor om du har. Jag hade några frysta extra stora räkor som jag lade i samt klippte i dill för att det skulle se lite fräschare ut. 
- Gratinera i ugnen i ca 200 grader i ca 20 minuter. Om moset blir för bränt, ta bara undervärme ett tag och sedan övervärme på slutet för att få lite färg på moset.
 
© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Helenas Söta

Vad gott! Det påminner om en plankstek jag åt på en restaurang i somras.

Ha en bra ny vecka!

2014-02-16 @ 22:43:03
URL: http://helenassota.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0