Kubansk chokladmousse

[Foto: Hemmakatten]
 
Det här receptet på kubansk chokladmousse från Leila Lindholm har jag inte gjort på väldigt länge. Tyckte att det var dags nu till nyårsafton då man vill ha något sött, gott och hemlagat till efterrätt. Det blev väldigt mycket men fördelen med mousse är att man kan portionera dem i så stora eller små formar som man vill. Jag gjorde några av varje. I receptet tar man innanmätet från tre passionsfrukter i moussen. Det har jag gjort och det är gott men man får vara beredd på att det blir lite "knastrigt" tuggmotstånd. Denna gång gjorde jag en kompromiss, och tar en i smeten och kommer ha resten som dekoration ovanpå.
 
Ingredienser 8 portioner
200 gram mörk choklad, 70 %, av god kvalitet
2 äggulor
2 msk muscovado råsocker (jag använde brunt farinsocker)
1 msk espresso kokhet (eller vanligt kaffe)
2 msk mörk rom
3 st passionsfrukter
3 dl vispgrädde
choklad, hyvlad till garnering
 
Gör så här
1. Smält hackad choklad i ett vattenbad eller i mikrovågsugn.
2. Vispa äggulor och socker krämigt.
3. Blanda ner kokhet espresso, rom och urskrapade passionsfrukter.
4. Blanda ner den smälta chokladen i äggsmeten.
5. Vispa grädden till en mycket lättvispad och rinnig konsistens. Vänd ner den i chokladsmeten.
6. Fyll moussen i små koppar eller glas och garnera med lite hyvlad choklad och passionsfrukt om du inte har i allt i moussen.
 
Gott Nytt År!
 
[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2014 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, fråga gärna först men kom framför allt ihåg att
ange källa och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Inger

Gott nytt år!

2014-12-31 @ 22:47:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0