Äppelsockerkaka

[Foto: Hemmakatten]
 
Det har varit regnigt i stort sett hela dagen. Passade därför på att baka en kaka som jag varit sugen på ett tag: en äppelsockerkaka. Tyvärr tror jag att jag fick i en aning för mycket bakpulver, eller så skulle den stått i ugnen längre för jag blev inte helt nöjd med resultatet. Den brukar vara så god annars men det var nog bara en tillfällighet. Nästa gång kommer jag ha i lite vaniljsocker, och ännu mer äpplen som jag trycker i kakan.
Här kommer i alla fall resultatet.
 
Äppelsockerkaka (med kanel och mandel)
Smet
100 gram smör/margarin
2 dl socker
1 ägg
4 dl vetemjöl
1,5 dl mjölk
(1 tsk vaniljsocker?)
 
Garnering
0,5 msk kanel
2 msk socker
2-3 äpplen
0,5 dl flagad mandel
2-3 msk smör/margarin
 
Gör så här
Rör matfettet och socker poröst. Tillsätt äggen och rör smeten kraftigt i några minuter. Tillsätt mjöl, bakpulver och vätska och blanda allt till en jämn smet. Häll smeteni en smord och bröad ugnssäker eller bakpapperklädd form eller stekpanna.
 
Blanda socker och kanel och strö lite av detta över kakan. Lägg på skalade äppelklyftor och strö resten av kanelsockret över. Täck med flagad mandel och små klickad av smör. Grädda i 175 grader i ca 45 minuter. Låt kakan svalna och servera direkt ur formen eller stjälp upp den på ett fat. Servera ev med vispad grädde, glass eller vaniljsås.
 
[Foto: Hemmakatten]
 
Den blåblommiga handduken samt det lilla fatet med röda blomster kommer båda från Greengate.
 
© COPYRIGHT 2013 Hemmakatten
Mina texter & bilder får ej kopieras eller användas utan mitt tillstånd.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0