Svamprisotto

[Foto: Hemmakatten]
 
Provade att laga svamrisotto häromkvällen då jag tyckte att den som min bror gjorde för ett tag sedan blev så himla god. Nu ville jag prova själv helt enkelt. Det tar tid att laga, så är det, men resultatet är väl värd mödan. Fungerar som förrätt eller huvudrätt. Vad gäller det senare rekommenderar jag en köttbit (gärna grillad) och en god grönsallad till.
 
Svamprisotto (2 personer huvudrätt - 4 personer förrätt)
2 dl avoriris
4 dl vitt vin
2 dl vatten
1 svampbuljongtärning (går också bra med hönsbuljong)
1 schalottenlök
12 champinjoner
1 dl parmesanost
svartpeppar
 
Gör så här
Tvätta svampen och dela varje svamp i fyra delar. Stek i stor stekpanna i olja tills den får gyllenbrun färg. Ta ur pannan och lägg på fat (Jag använde en teflonpanna). Finhacka löken och stek i smör på låg värme någon minut så att löken mjuknar. Häll i riset och låt steka med ytterligare någon minut. Smula i buljongtärningen och häll på 1 dl vatten. Späd sedan med 0,5-1 dl vätska (ömsom vin och vatten) tills risotton är färdig. Rör ofta runt i riset och späd så fort vätskan kokat in. Stek på ganska låg värme. Ska aldrig stormkoka utan småputtra. Smaka av så att du känner att riset är genomkokt. Detta tycker jag är den svåraste biten men det sägs att riset är klart när kornen har en liten kärna.
 
Allt som allt tog det nästan 40 minuter att göra risotton. Under tiden gjorde jag fetaostsallad, rev osten som ska i på slutet, stekte fläskfilén och dukade för att använda tiden på bästa sätt.
 
När risotton är färdig, dra av pannan från värmen och rör i den rivna osten. Dra några tag med svartpepparkvarnen, ev lite salt. Klart!
 
[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2013 Hemmakatten
Mina texter & bilder får ej kopieras eller användas utan mitt tillstånd.

Kommentarer
Postat av: Karin

Risotto har vi tänkt göra någon dag, så gott!
Tack för tipset på ingefärspulver, men kanske lite dum fråga men varför ha pulver när man så lätt har tillgång till färsk ingefära? Är pulver bättre?:)

2013-11-16 @ 02:06:13
URL: http://karinolofsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0