Skaldjur

[Foto: Hemmakatten]
 
En middag för ett tag sedan gick i västkustens tecken och det blev skaldjur i fokus. Som förrätt svenska och franska ostron och till varmrätt vitvins- och gräddkokta musslor. Ostron var en ny upplevelse. Min naturliga instinkt säger till mig att inte äta något som inte doftar gott, men jag förbisåg denna känsla den här gången och smakade i alla fall ett. Det smakade hav. Inte någon favorit men kul att ha provat. Musslor däremot är en annan grej. Såsen gör allt, med färska kryddor och grädde och vin. Rekommenderas varmt kylslagna vinterkvällar. En gott vitt bröd till, förslagvis baguette är att föredra för att verkligen ta reda på all sås.
 
Moules Poulette - gräddkokta musslor 2-4 personer
2 mska olja eller smör
1 hackad gul lök
2 finhackade vitlöksklyftor
1 bunt gräslök, hackad
färsk timjan (eller torkad)
3 dl torrt vin
1 msk hönsbuljong
1 nät blåmusslor
salt & vitpeppar
2 dl vispgrädde
 
Gör så här
Skölj musslorna och sortera bort de trasiga, om du är noga skrapa även bort "skägget". Svetta lök, vitlök och kryddörterna i smöret utan att de tar färg i en rymlig kastrull med lock. Häll på vitvin, buljong och grädde. Låt koka upp. Lägg i musslorna. Lägg på locket och låt koka/ånga i 3-5 minuter tills musslorna öppnat sig. Lyft ur musslorna, sortera bort de som inte har öppnat sig (de kan vara "döda" och skall inte ätas!). Smaka av med salt och peppar och ös biljongen över musslorna. Avnjut med färskt bröd att doppa i!
 
© COPYRIGHT 2013 Hemmakatten
Mina texter & bilder får ej kopieras eller användas utan mitt tillstånd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0