Fiskgryta

[Foto: Hemmakatten]
 
Jag bara måste tipsa om den här mustiga fiskgrytan som jag gjorde ikväll (fredag). Hittade den på nätet och tyckte att receptet lät så gott att jag ville prova omgående. Passar perfekt med en värmande gryta nu när det är höst och kallt. Det känns också alltid nyttigt med fisk, härligt kryddad med saffran, lime och sambal oleak. Sambasymfoni i gommen och den blir underbar i färgen tycker jag. Det saffransgula blir varmt och inbjudande. Rekommenderas verkligen att göra! Och så ett kylt glas vitt till och i alla fall jag hade en god fredagmiddag. Är också väldigt glad över den fina ljusblå stekgrytan som jag ärvde efter min gammelmoster. Fyller verkligen sin funktion vid sådana här tillfällen. Jag rekommenderar att göra mer sås. Skriver de mått jag använde och länkar till originalreceptet för den som är intresserad.
 
Recept Fiskgryta 4 personer

Ingredienser
400 g vit fisk tex sej, hokifilé eller likande. Jag använde torsk.
100 g lax
1 palsternacka
½  fänkålsstånd
3 morötter
3 msk tomatpuré
1 lime, juicen
1 buljongtärning, grönsak eller fisk
3 dl vatten
3 dl vin
4 dl matlagningsgrädde
2 dl crème fraiche
1 pkt saffran
½ tsk socker
2 vitlöksklyftor
1 tsk sambal oelek
1-2 msk maizena
Färsk basilika
 
Gör så här
Hacka grönsakerna och fräs med smör och olja i en traktörpanna eller stekgryta. Tillsätt tomatpuré och låt fräsa någon minut.

Pressa ut limejuicen och häll ner vatten, vin, crème fraiche och grädde tillsammans med buljongtärningen.

Stöt saffran med socker och lägg ner i grytan. Finhacka vitlöken och häll i. Rör ner sambal oelek. Låt allt puttra under lock i 10-15 minuter.

Skär den tinade/halvtinade fisken i munsbitar och lägg ner dem försiktigt i grytan. Låt sjuda i 5-10 minuter.

Red av med maizena om ni vill ha en tjockare konsistens. Strö över basilika. Klart!
Servera med bröd eller ris.
 
Originalreceptet finns här.
 
[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0