Fika - äppelsmulpaj



[Foto: Hemmakatten]
 
Jag fick äpplen av en vän häromdagen och jag blev genast sugen på att göra äppelsmulkaka. Sagt och gjort - formarna åkte fram och nu har jag njutit av god fika de senaste kvällarna. Känns extra gott nu när mörkret börjar falla allt tidigare. Sötsaker piggar upp...
 
Äppelsmulkaka 4 portioner
75 gram smör
1,5 -2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
2 msk cocosflingor
1 msk sirap
 
4 små äpplen eller 2 stora.
Kanel
 
Smält smöret.Häll i ingredienserna (allt utom kanel och äpplen) och rör om till en grynig massa. Skala och skiva äpplena och lägg dem i fyra små portionsformar, alternativt i en stor pajform. Pudra över kanel och eventuellt socker och lite kardemumma. Fördela havregrynssmeten jämt över äpplena. Låt grädda i ugn ca 20 minuter i 175 grader. Servera med vaniljglass/vaniljsås. Klart!
 

[Foto: Hemmakatten]
 
© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: Cissi

Åhh vad gott!

2012-09-12 @ 10:53:51
URL: http://cissileandersson.blogg.se
Postat av: Helena

Äppelkaka är så gott och ett måste på hösten, mums! Än har jag inte gjort någon paj men nästa vecka ska jag få äpplen och då blir det garanterat en efterlängdad sådan.

2012-09-12 @ 21:34:08
URL: http://baklust.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0