Madeira

[Foto: Hemmakatten]
 
En sås som jag gör ibland är en mycket god sådan med madeiravin i. Varje gång jag gör den undrar jag varför jag inte gör den oftare. Jag steker champinjoner separat och lägger på ett fat. Sedan steks fläskfilén i bitar, saltar och pepprar. Sedan häller jag på madeiravin och låter alkoholen klinga av. Därefter är det dags för crème fraiche, fransk senap, soya och ev lite socker. Låt koka ihop några minuter. Klart! Syrligt och gott. Brukar ofta servera pasta till för att verkligen ta reda på all sås.
 
Madeiragryta 2 personer
1 fläskfilé ca 400 gram
12 champinjoner
1/2 dl madeira vin (funkar med mindre)
2 burkar creme fraiche
2 tsk fransk senap
några droppar kinesisk soya
svartpeppar från kvarn
salt
ev socker
 
© COPYRIGHT 2012 Hemmakatten
Om du vill låna mina bilder, glöm inte att fråga först och länka till Hemmakatten!

Kommentarer
Postat av: madelein - sexbarnsmamma

Mums det där såg himla gott ut!

2012-10-20 @ 18:49:42
URL: http://madelein.se
Postat av: Helena

Det här receptet sparar jag till en kommande helgmiddag!:)Gottgott!

2012-10-20 @ 20:57:07
URL: http://helenassota.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0